Svar: Ammestilling, sut og bryst
19. oktober 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen problemer med at amme liggende og kontakt - tværtimod. Faktisk nyder mange børn at blive ammet liggende, fordi de her bedre selv kan styre deres behov for brystet og ikke føler sig presset, som de nogle gange godt kan føle sig, hvis de bliver holdt meget tæt i favn...
Derudover så skabes nærhed jo også, når man ikke ammer - men i alle de situationer, hvor du går rundt med ham, snakker med ham, pludrer i dialog, bader ham, går i svømmehallen med ham eller sidder med ham, tumler med ham, synger for ham osv. Der er masser af situationer hele dagen igennem, hvor han får din nærhed, får masser af fysisk kontakt og også verbal kontakt - nærhed er også at du ser ham, lytter til ham, reagerer på alle hans signaler.
Faktisk kan man sige, at med den alder han har nu, så er det vigtigt at han ikke kun ligger i din favn og hygge-sutter i flere timer - men at han spiser og naturligvis får den mælk han skal have, men derudover netop bruger sig selv og har kontakten direkte med dig. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og den udvikling skal han naturligvis også støttes i:)
Med hensyn til sut, så kan han sagtens have behov for sut selvom han ammes - sutten kan nogle gange give en anden ro end brystet, fordi han har brug for at sutte uden at skulle have mælk hver gang. Det at sutte virker beroligende på små børn og det sætter også gang i tarmperistaltikken - det vil sige at det hjælper mælken igennem mave-tarm-systemet. Derfor vil mange børn nyde at afslutte amningen med at få en sut, og sutten hjælper dem her netop med at slappe af og overgive sig til søvnen.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske