Svar: Amning 7 mdr

27. august 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt se dine tidligere spørgsmål og ved derfor godt at lillebror kræver lidt ekstra .. Derfor skal du naturligvis prøve at finde balancen imellem at give ham bryst og nærhed, når han virkelig har brug for det, men også prøve at skelne de to ting - for han kan godt få mere rigtig mad, vand af kop og samtidig få masser af nærhed og fysisk kontakt og altså stille og roligt begynde at undvære amningen mere.

Det er altid en rigtig god idé ikke at fjerne noget trygt og dejligt, som f.eks. amningen, uden at sætte noget andet i stedet. Det betyder at når formiddags- og eftermiddagsamningen fjernes, så skal han have et mellemmåltid i stedet og han skal have væske/vand af kop.

Den allerførste amning der fjernes er ofte amningen midt nat, så han stille og roligt begynder at sove igennem og så han naturligt begynder at indtage sit behov for mad og væske i dagtimerne. I takt med at mælkeindtaget nedsættes, så får han naturligt også bedre appetit om dagen.

Herefter kan du prøve at vurdere om det skal være formiddagsamningen eller eftermiddagsamningen der skal fjernes først. For nogle er det en fordel at fjerne formiddagsamningen først, fordi han ikke er så træt der, som om eftermiddagen - er han træt vil han ofte have tendens til at søge brystet ekstra. Og samtidig lærer han at sove uden at få bryst først - noget helt nyt, som han ikke har skulle før - og det kan være en rigtig god idé at arbejde på nu at lære ham uden afhængighed af brystet for at sove. Dertil kommer at amningen om eftermiddagen kan være med til at fylde ham lidt ekstra op og måske gøre at han bedre kan undvære brystet midt nat.

Du behøver altså ikke skrue ned til fire amninger fra den ene dag til den anden, men kan gøre det stille og roligt - men det vil være en rigtig god idé at du nu øger antallet af hans måltider og giver vand af kop, så antallet af amninger stille og roligt sættes ned. Mængden af mælk skal fylde mindre og mindre og mængden af skemad og mere rigtig mad, familiemad, skal begynde at fylde mere og mere.

Hvis han virkelig søger brystet meget og ikke vil acceptere vand af kop og ikke kan afledes med lidt mad i hånden at gumle på, at du triller ham i barnevognen eller lignende, så må du naturligvis lægge ham til - men prøv så at afkorte amningen mere og mere, så han trøstes, men ikke fylder sig med mælk. Og samtidig med at du afkorter amningen, så skal du berolige ham med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt osv. så han stille og roligt kan nøjes med netop dine kærtegn og helt kan undvære brystet.

Når natamningen skal trappes ud, så handler det i første omgang om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op. Når han så vågner og søger brystet midt nat, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men ...

Annonce

... tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.

Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og kobler hans seng til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.

Rytmen om dagen og natten hænger sammen og du skal prøve at finde balancen mellem at give ham mælk nok, på tidspunkter, hvor han har behov for det, for at få sit væskebehov dækket og også sove godt - og så samtidig holde mælkeindtaget nede og sikre ham mere rigtig mad på tidspunkter, hvor dette passer, fordi maden skal til at fylde mere end mælken. Får han for meget mælk, så spiser han ikke nok og får han for meget mad, så søger han naturligt brystet ekstra. Derfor skal du prøve at give ham mange små måltider dagen igennem sammen med vand af kop, så han får begge dele, men i passende mængde.

En dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Forsøges puttet til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop og kan en overgang godt ammes her, hvis det giver ro og det samtidig gør at du tror han har lettere ved at undvære amningen midt nat.

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad, må gerne få risretter med sovs, må gerne få kogte blomkålsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og putte til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, det der kaldes for et drømmemåltid og hvis han herefter vågner og søger brystet og din nærhed, så arbejder du på at lære ham at sove videre uden at han behøver få mælken.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og idéer til hvad du kan give af mad nu og hvordan I stille og roligt kommer lidt videre med mad med mere bid:) Dagsplanerne i bogen vil også give dig et billede af, hvad du ca. kan forvente måned for måned og hvad I således kan arbejde stille og roligt hen imod:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte