Svar: Problemer med amning og vægtstigning

13. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anja

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er rigtig godt du skriver og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det vil være rigtig godt, hvis din dreng tager godt 200 gram på om ugen, han må gerne tage mere på, men bør ikke tage mindre på. Så har du lidt at gå ud fra.

Det er sådan at din mælk består af 3 forskellige dele. Den første del af mælken er meget vandholdig. Hvis man malker ud, kan man se at den ligner skummetmælk og den slukker tørsten. Det betyder at hvis det er varmt eller din dreng sveder lidt og derfor har brug for lidt ekstra væske, så vil han melde sig og die kortvarigt ved brystet, fordi han derved får lidt tørstslukkende mælk. Og det er vigtigt at han har mulighed for at få dette ved brystet.

Den næste del af mælken ligner letmælk og er hans egentlige mad. Det er vigtigt at han spiser ca. 6 hovedmåltider dagligt, hvor du kan fornemme at han spiser længere tid og har en god ammerytme, - det vil sige at han dier, synker, dier, synker. I starten når han bliver lagt til, så vil han ofte sutte hyppigt, men stille og roligt skal han begynde at die mere rytmisk - sutte, sutte, pause, synke, sutte, sutte, pause, synke og det er den egentlige mælk han får der.

Tilsidst i brystet ligger "fløden" og hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig øverst i flasken og sætter sig på kanten af flasken. Det er en fed mælk og det er den mælk der giver ham "elastikker" på arme og ben og giver ham dobbelthage. Det er vigtigt at han spiser længe nok til at få denne mælk med ud.

Og hvor længe skal han så die .. tja, man kan ikke sætte tid på en amning, for nogle børn har et stort vacuum og mor en hurtig nedløbsrefleks og derfor kan nogle børn sagtens nå ind til fløden på måske 7-10 minutter, hvor andre børn har brug for at die i mindst 1/2 time .... Så du er nødt til at forsøge dig lidt frem og prøve at mærke efter, hvordan dit bryst føles før han dier og når han har diet hos dig.

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Dine bryster kan føles mælketunge og du skal kunne høre at han synker, når han dier hos dig. Når han er færdig med at spise, så skal du kunne fornemme at brystet han har spist ved er mere blødt og eftergiveligt end det bryst han endnu ikke har spist ved.

Det kan være en rigtig god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi han stimulere og "tømmer" brystet forskelligt alt efter hvordan han bliver lagt til og det kan være en rigtig god idé at du ikke ammer lidt på hvert bryst, men i stedet forsøger at få ham til at spise mere længerevarende på et bryst af gangen, netop for at han får mest muligt af den rigtige og den fede mælk. Hvis han dier fem minutter på hvert bryst, så er der en risiko for at han får for meget af den vandholdige mælk og for lidt af en mere mættende mælk ...

Det kan derfor være en god idé at du prøver at amme ham fra et bryst. Start med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Hold ham igang, så han ikke falder i søvn ved brystet, men spiser. Når han så slipper, så tager du ham op og hjælper ham med at bøvse, og så lægger du ham til samme bryst men i tvillingestilling, altså hvor han ligger ud under din arm. Ved at lægge ham til samme bryst men i en anden stilling, hjælper du ham til at "tømme" brystet bedre og få den lidt federe mælk med ud.

Herefter kan ...

Annonce

... han så evt. puttes til en lur, eller måske er han vågen og vil gerne lege osv. og det er fint. Så kan du skifte ham og inden han så skal sove, så tilbyder du ham toppen fra modsatte bryst. Når han så vågner igen, så starter du på det bryst hvor han har fået toppen, så han får "spist i bund der" og så hjælper du ham igen ved at lægge til først på en måde og derefter på en anden måde.

Sutten bruges der, hvor du er sikker på at han har spist rigtig godt hos dig og lige har brug for at sutte lidt inden han falder i søvn. Det er vigtigt ikke at holde ham hen med en sut på puslebordet eller inden du lægger ham til. Hvis han vågner og er ked af det, så må du lægge ham til med det samme og så skifte ham bagefter. har han en meget fyldt ble, så må du stadig lægge ham til brystet og når han så har spist godt og er rolig så kan du skifte ham og så kan du give ham bryst igen efter skiftning, hvor han så kan spise færdig.

Du skal være sikker på at han dier rigtigt på brystet, så han kan stimulere og "tømme" brystet optimalt. Han må ikke die for yderligt, men skal have så stor en del af brystet i munden som muligt og han må ikke "hænge i brystet", men skal være tæt på dig. Han skal svøbe med sin tunge og hans underlæbe skal være krænget ud.

Jo mere du ammer, jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, så hvis man gerne vil øge sin mælkemængde, så er hyppig amning vigtigt. Men det er stadig vigtigt at din dreng får ét bryst af gangen. Du kan godt stimulere ekstra ved at bruge en brystpumpe, men din dreng er bedre til at stimulere dig. Og du kan ikke regne med den mængde du malker ud, du kan godt have mere mælk i brystet end der kommer når du bruger en brystpumpe eller malkemaskine ... det kan give et skævt billede.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din dreng bør ikke være vågen i mere end godt 2 timer af gangen, så bør han få mælk og blive puttet til lur og så sove igen. Hvis han kan være vågen i 5-6-7 timer, så kan det godt være tegn på at han har brug for mere mad ...

Hvis du fornemmer at du har masser af mælk, men at din nedløbsrefleks ikke rigtig fungerer og at mælken ikke rigtigt løber, så kan du spørge lægen om du kan få en syntocinonspray. Her tager du et pust i hvert næsebor før du lægger til og det hjælper din mælk til at løbe.

Det vil også være en god idé at du prøver at klemme lidt mælk ud og at du prøver at stimulere din mælk til at løbe før du lægger til, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også prøve med en 2 ml sprøjte i mundvigene og give ham lidt mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) imens han ligger ved brystet, så han motiveres til at tage fat og die, så nedløbsrefleksen starter og mælken løber til ham ... :)

Du skal naturligvis sikre dig at han begynder at tage på og ikke stagnerer i sin vægt. Hvis du forsøger alt ovenstående og han ikke øger sin vægt, hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt du har mælk nok til ham osv. så bør du give ham en flaske. Han skal have mælk og det er ikke nogen skam at være nødt til at supplere med en flaske, hvis det viser sig nødvendigt. Sluger han en flaske, så er han reelt sulten og det behov skal naturligvis imødekommes :) Amning er godt, men det skal ikke være for enhver pris ... :)

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor