Svar: Hjælp til ammestop - 13 mdr.

8. juli 2004

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

For det første vil jeg sige at man jo kan være en ligeså god mor, når man ikke ammer sit barn, som når man ammer. Moderfølelsen sidder ikke i brystet men i hjertet! Som du beskriver situationen synes jeg det er en helt rigtig beslutning at stoppe amningen. Hverken du eller Ellen har glæde af en amning der er præget af smerter og tårer:o)

Jeg synes du skal ringe til din læge med det samme og bede om at få nogle piller som stopper mælken. Der findes forskellige præparater og lægen må vurdere, hvilket der vil være det bedste for dig.

Som du beskriver situationen, hvor du både ammer og malker ud, så er din mælkeproduktion nok forholdsvis høj. Derfor synes jeg at det vil være en fordel med medicin, men det kan også være at det er nok for dig at trappe langsomt ned.

Begynd at give din datter flaske og nyd tiden hvor hun spiser, nyd kontakten og glæden ved at give hende mad. Der er også fordele ved at give flaske. En fordel er at far også kan være med, en anden er at du ved præcist hvor meget mad din datter har fået.

På de tidspunkter hvor Ellen normalt skulle spise hos dig, vurderer du hvor spændt brystet er. Hvis brystet virker meget spændt må du malke ud. Det gælder uanset om du tager medicin eller bare trapper ned. Det der er vigtigt er at der ikke står noget mælk tilbage i brystet, som kan give dig en brystbetændelse. Du skal derfor sørge for at brystet er ...

Annonce

... blødt og eftergiveligt, men samtidig ikke stimulere til mere mælk.

Det handler om udbud og efterspørgsel. Jo mere der bliver diet/malket på brystet jo mere mælk, jo mindre der bliver diet/malket jo mindre mælk. Hvis du f.eks. plejer at amme/malke ud hver 3 time, så prøv at nedsætte dette til hver 5-6 time. Dagen efter sætter du det så yderligere ned, dagen efter malker du kun ud 2-3 gange, dagen efter 1-2 gange for til sidst at stoppe helt.

Hos nogle kvinder stopper mælken meget hurtigt og de behøver slet ikke gøre sig bekymringer derom. Hos andre kvinder er nedtrapning nødvendig. Du må se og mærke på brystet og vurdere derudfra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en fordel at bruge et tætsiddende BH eller binde et tørklæde om brystet, når mælkeproduktionen skal stoppes. Før i tiden 'bandt man kvinderne op', når de ikke skulle amme.

Tilsidst vil jeg lige sige at der er mange gode grunde til at amme, men man skal ikke amme for enhver pris:o) Børn trives fuldt ud lige så godt på erstatning og kravene til erstatning i Danmark er store, så man kan være sikker på at det er i orden.

Det skal være rart at være sammen med sit barn, det skal nydes og være en glæde. Du skal også have overskud til storebror, dig selv og far og selvfølgelig til Ellen, så beslutningen om at stoppe amning er en god idé og det vil jeg støtte dig 100 pct i:o)

Fortsat held og lykke med det hele og tillykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig