Svar: Bruger mor som sut - 4 mdr.
31. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anne Mette
Nogle børn foretrækker bare den ægte vare og der er jo en grund til at man kalder det en narresut ... Det er derfor ikke sikkert at du får din datter til at tage imod en sut, men du kan naturligvis fortsat forsøge.
Det lyder som om at din datters brækrefleks hurtigt går igang når hun får sutten i munden og her tænker jeg at du måske skulle forsøge med en meget kort model og evt. en flad sut. Nogle sutter er lange og runde, nogle små og flade og ud fra det du fortæller så vil hun måske kunne acceptere en kort flad model. Du er nødt til at se hvad der findes på markedet jeg kan ikke lige på stående fod anbefale en bestemt.
Jeg ved dog at nogle forældre har haft held med at købe Pigeon, Nuby eller Nuuk, så det kunne være en mulighed for jer at forsøge, hvis ikke du allerede har prøvet disse:o)
Det lyder umiddelbart som om at din mælk flyder meget let og at du har masser af den. Måske kunne du malke en lille smule ud, som din datter så kan få i mundvigene sammen med sutten. Du kan hælde det ind med en lille ske eller en lille engangssprøjte du kan købe på apoteket 1-2 ml. Så vil hun måske svøbe om sutten fordi hun smager mælken.
Det hjælper også nogle gange hvis du kan finde en sut, som har en ring, hvorigennem du kan trække en stofble. Det at have sutten liggende ved munden/ansigtet med bleen giver lidt samme tryghed som at ligge tæt ved brystet og det holder sutten på plads.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske