Brev:
Smerter ved afføring
23. april 2004
Alder:
2 år
Smerter ved afføring
Kære Netsundhedsplejerske
Vores datter på 2 år har igennem længere tid haft problemer med at komme af med afføringen. Det er sjældent at hun har afføring oftere end hver anden dag (typisk er det hver 4. dag, nogle gange helt op imod en uge), og ofte gør det meget ondt på hende, når hun så skal af med det.
Umiddelbart ser hendes afføring ikke specielt hård ud, så smerterne skyldes formentlig, at hun har fået en rift i endetarmen, som ikke kan hele (en gang imellem er der en lille smule blod i afføringen).
Vi har forsøgt både ved hjælp af madvarer (frugt, grønt og væske i store mængder) samt laktulose at afhjælpe hendes problem, men intet ser imidlertid ud til at hjælpe. Uanset afføringens konsistens ser det ud som om det gør utrolig ondt på hende når hun skal af med det.
Hendes læge foreslog derfor, at vi forsøgte at give en hende en panodil stikpille, når hun havde trang til afføring.
Den ide kom vi imidlertid hurtigt fra, da den hverken så ud til at virke smetestillende eller smørende. I øvrigt så det heller ikke ud til a være særlig behageligt for vores datter. Faktisk var det helt tydeligt, at det gjorde ondt på hende at få stikpillen, og derfor er vi også tilbøjelige til at tro, at hun netop har en rift i endetarmen.
Problemet har imidlertid stået på i så lang tid nu, at det ikke rigtig længere ser ud som om problemet vil løse sig af sig selv, og vi håber derfor at du har et godt råd, der kan hjælpe vores lille pige.