Brev:
Slår sig selv i hovedet
8. februar 2023
Alder:
10 mdr.
Slår sig selv i hovedet
Kære Helen
Nu skriver jeg til dig igen med spørgsmål til min søns adfærd og udvikling, for der er nok at bekymre sig om som uvidende førstegangsmor.
Min søn er indenfor den sidste uges tid begyndt at slå sig selv i hovedet med den ene hånd, altid hen over panden eller munden. Han er ved at få en masse tænder (han har ikke fået dem før nu her, og der er vist en del påvej på een gang), og har også mellemørebetændelse, og jeg tænkte, det måske handlede om, at det klør og gør ondt. Men en bekendt fra mødregruppen har nævnt, at det kan være tegn på autisme, og det gjorde mig da lidt forskrækket. Jeg synes også, det ser træls ud og som om, det er træls for ham, og jeg bliver ked af at se det.
Jeg tænker ellers ikke min søn minder om én, der kunne have autisme, for jeg har altid fået at vide, at han er meget god til øjenkontakt og kvik i forhold til det sociale, og det er også sådan, jeg selv oplever det.
Han elsker sociale lege som fangeleg og gemmeleg, han vil gerne lave sjov og prøve at få folk til til at grine og lege/snakke med ham. Han vinker hej og farvel, og er også begyndt at pege lidt på ting og give mig hans mad og hans legetøj. Han imiterer tit vores lyde og fagter og pludrer rigtig meget, det har han altid gjort.
Han er begyndt at sige pludrelyde, der nærmest lyder som ord, med forskellige vokaler og konsonanter. Så jeg tænker faktisk han er ret godt med på det punkt. Han er ikke den hurtigste motorisk, men er heller ikke decideret bagud. Han kan ikke kravle på alle fire, kun rokke. Til gengæld kan han krybe virkelig hurtigt og har kunnet det siden han var 7 måneder, han kan sætte sig op og rejse sig op og trippe lidt langs møbler.
Jeg har tidligere skrevet til dig om hans frygt for andre babyer, høje lyde og fremmede, men det er faktisk blevet meget mindre udtalt på det sidste, helt af sig selv.
Så alt i alt er hans udvikling altså ikke noget, jeg har bekymret mig om som sådan, men det er klart, at jeg nu ikke kan lade være med at tænke, om det er noget, jeg skal reagere på, når han slår sig selv i hovedet
.
Ind til videre prøver jeg bare at aflede ham. Jeg synes, det sker mest, når han er træt og når han ligger på puslebord eller i seng/barnevogn.
Hvad tænker du mon, der er på færde?
Med venlig hilsen
en bekymret mor