Slår sig selv i hovedet

8. februar 2023

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Slår sig selv i hovedet

Kære Helen

Nu skriver jeg til dig igen med spørgsmål til min søns adfærd og udvikling, for der er nok at bekymre sig om som uvidende førstegangsmor.

Min søn er indenfor den sidste uges tid begyndt at slå sig selv i hovedet med den ene hånd, altid hen over panden eller munden. Han er ved at få en masse tænder (han har ikke fået dem før nu her, og der er vist en del påvej på een gang), og har også mellemørebetændelse, og jeg tænkte, det måske handlede om, at det klør og gør ondt. Men en bekendt fra mødregruppen har nævnt, at det kan være tegn på autisme, og det gjorde mig da lidt forskrækket. Jeg synes også, det ser træls ud og som om, det er træls for ham, og jeg bliver ked af at se det.

Jeg tænker ellers ikke min søn minder om én, der kunne have autisme, for jeg har altid fået at vide, at han er meget god til øjenkontakt og kvik i forhold til det sociale, og det er også sådan, jeg selv oplever det.

Han elsker sociale lege som fangeleg og gemmeleg, han vil gerne lave sjov og prøve at få folk til til at grine og lege/snakke med ham. Han vinker hej og farvel, og er også begyndt at pege lidt på ting og give mig hans mad ...

Annonce

... og hans legetøj. Han imiterer tit vores lyde og fagter og pludrer rigtig meget, det har han altid gjort.

Han er begyndt at sige pludrelyde, der nærmest lyder som ord, med forskellige vokaler og konsonanter. Så jeg tænker faktisk han er ret godt med på det punkt. Han er ikke den hurtigste motorisk, men er heller ikke decideret bagud. Han kan ikke kravle på alle fire, kun rokke. Til gengæld kan han krybe virkelig hurtigt og har kunnet det siden han var 7 måneder, han kan sætte sig op og rejse sig op og trippe lidt langs møbler.

Jeg har tidligere skrevet til dig om hans frygt for andre babyer, høje lyde og fremmede, men det er faktisk blevet meget mindre udtalt på det sidste, helt af sig selv.

Så alt i alt er hans udvikling altså ikke noget, jeg har bekymret mig om som sådan, men det er klart, at jeg nu ikke kan lade være med at tænke, om det er noget, jeg skal reagere på, når han slår sig selv i hovedet
.
Ind til videre prøver jeg bare at aflede ham. Jeg synes, det sker mest, når han er træt og når han ligger på puslebord eller i seng/barnevogn.

Hvad tænker du mon, der er på færde?

Med venlig hilsen
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder