Bange 4 årig

30. januar 2023

Kategori:
Alder:
8 år, 1 mdr.

Bange 4 årig

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for min datter på 4 år.

I løbet af de sidste uger, har hun ændret adfærd. Fra at være en nysgerrig, fjollet og udadvendt lille pige, er hun nu bange og ked af det, en stor del af tiden.

Hendes frygt går på, at hun er bange for at hendes ting (legetøj, bamser og smykker) skal ryge ned i toilettet. I starten ville hun ikke fortælle os, hvad denne frygt handlede om, men efter flere dage, brød hun grædende sammen, og fortalte at hun havde tabt et lille lego hjul i børnehavens håndvask, og at hun nu var bange for at det ikke kunne komme op igen, eller ...

Annonce

... at håndvasken ville gå i stykker.

På trods af, at vi prøver at berolige hende, så bryder hun grædende sammen flere gange om dagen, og fortæller at hun er bange.

Hun kan også vågne helt panisk om natten og græde og ryste, og være bange for at hendes puttebamse er faldet i toilettet.

Det er rigtig hårdt at se sin lille pige så ked af det og bange, og jeg vil gerne have råd til, hvordan jeg hjælper hende bedst muligt med hendes følelser?

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt omkring frygt hos børn på hendes alder, er det “normalt” med sådanne perioder?

De bedste hilsener
en bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.