Brev:
Bange 4 årig
30. januar 2023
Alder:
8 år, 1 mdr.
Bange 4 årig
Kære Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for min datter på 4 år.
I løbet af de sidste uger, har hun ændret adfærd. Fra at være en nysgerrig, fjollet og udadvendt lille pige, er hun nu bange og ked af det, en stor del af tiden.
Hendes frygt går på, at hun er bange for at hendes ting (legetøj, bamser og smykker) skal ryge ned i toilettet. I starten ville hun ikke fortælle os, hvad denne frygt handlede om, men efter flere dage, brød hun grædende sammen, og fortalte at hun havde tabt et lille lego hjul i børnehavens håndvask, og at hun nu var bange for at det ikke kunne komme op igen, eller at håndvasken ville gå i stykker.
På trods af, at vi prøver at berolige hende, så bryder hun grædende sammen flere gange om dagen, og fortæller at hun er bange.
Hun kan også vågne helt panisk om natten og græde og ryste, og være bange for at hendes puttebamse er faldet i toilettet.
Det er rigtig hårdt at se sin lille pige så ked af det og bange, og jeg vil gerne have råd til, hvordan jeg hjælper hende bedst muligt med hendes følelser?
Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt omkring frygt hos børn på hendes alder, er det “normalt” med sådanne perioder?
De bedste hilsener
en bekymret mor.