Udvikling efter dræn?

10. februar 2022

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Udvikling efter dræn?

Kære Helen

Jeg skriver til dig igen, da det nu er nogle måneder siden, at jeg skrev til dig første gang om vores drengs udvikling. Valdemar er knap 19 måneder nu. Vi fulgte dine råd og har haft ham både til ørelæge og børnefysioterapeut. Ørelægen fandt nedsat hørelse grundet virkelig meget væske og han kunne også se, at det angiveligt havde været der længe. Valdemar fik anlagt dræn ”akut” for tre uger siden og er efterfølgende begyndt at pludre med konsonanter. Han har dog stadig ikke sagt sit første ord. Fysioterapeuten så en stærk dreng med alderssvarende muskeltonus men med bløde led. Nu vil han gerne gå kun med en hånds støtte og han har gået tre selvstændige skridt for halvanden måned siden. Han har dog ikke gjort det siden.

Vi har en glad, grinende og kærlig dreng. Han sover godt og nyder aktiviteter sammen med os såsom gemmeleg, kigge i bøger og synge fagtesange. Vuggestuen ser også en dreng i trivsel. Spisningen ...

Annonce

... var også lige begyndt at gå godt igen, men så kom endnu en maveinfektion med blodige opkastninger (hvor vi igen endte på hospitalet), og nu er vi tilbage til en dreng, der er småtspisende og knap så eventyrlisten ift. at spise andet end hans absolutte favoritter.

Jeg kan dog ikke helt slippe en indre bekymring for, om der er noget galt. Jeg ser at han ikke kan det samme som andre børn på hans alder og jeg bliver så urolig, at det har indflydelse på, hvordan jeg selv har det. Det er ikke nogen hemmelighed, at hans mange sygdomsforløb har påvirket os som forældre og jeg har svært ved helt at vurdere, hvad vi kan forvente.

Så her er spørgsmålet: Nu hvor der er blevet taget hånd om ovenstående, hvad kan vi så forvente af hans videre udvikling? Her tænker jeg både sprogligt og motorisk. Hvornår vil det være relevant at reagere og opsøge yderligere hjælp? I så fald hvilken?

På forhånd tusind tak

Med venlig hilsen
Valdemars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor