Brev:
Udvikling efter dræn?
10. februar 2022
Alder:
18 mdr.
Udvikling efter dræn?
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen, da det nu er nogle måneder siden, at jeg skrev til dig første gang om vores drengs udvikling. Valdemar er knap 19 måneder nu. Vi fulgte dine råd og har haft ham både til ørelæge og børnefysioterapeut. Ørelægen fandt nedsat hørelse grundet virkelig meget væske og han kunne også se, at det angiveligt havde været der længe. Valdemar fik anlagt dræn ”akut” for tre uger siden og er efterfølgende begyndt at pludre med konsonanter. Han har dog stadig ikke sagt sit første ord. Fysioterapeuten så en stærk dreng med alderssvarende muskeltonus men med bløde led. Nu vil han gerne gå kun med en hånds støtte og han har gået tre selvstændige skridt for halvanden måned siden. Han har dog ikke gjort det siden.
Vi har en glad, grinende og kærlig dreng. Han sover godt og nyder aktiviteter sammen med os såsom gemmeleg, kigge i bøger og synge fagtesange. Vuggestuen ser også en dreng i trivsel. Spisningen var også lige begyndt at gå godt igen, men så kom endnu en maveinfektion med blodige opkastninger (hvor vi igen endte på hospitalet), og nu er vi tilbage til en dreng, der er småtspisende og knap så eventyrlisten ift. at spise andet end hans absolutte favoritter.
Jeg kan dog ikke helt slippe en indre bekymring for, om der er noget galt. Jeg ser at han ikke kan det samme som andre børn på hans alder og jeg bliver så urolig, at det har indflydelse på, hvordan jeg selv har det. Det er ikke nogen hemmelighed, at hans mange sygdomsforløb har påvirket os som forældre og jeg har svært ved helt at vurdere, hvad vi kan forvente.
Så her er spørgsmålet: Nu hvor der er blevet taget hånd om ovenstående, hvad kan vi så forvente af hans videre udvikling? Her tænker jeg både sprogligt og motorisk. Hvornår vil det være relevant at reagere og opsøge yderligere hjælp? I så fald hvilken?
På forhånd tusind tak
Med venlig hilsen
Valdemars mor