Aldrig tilfreds

23. november 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Aldrig tilfreds

Kære Helen.

Min søn på 9 måneder er nærmest aldrig tilfreds. Kun hvis jeg gør noget for det. Og det er ved at være hårdt.

Han har altid krævet meget underholdning for at være tilfreds. Man kan sagtens få ham til at smile og grine. Men han forbliver ikke glad. Han har aldrig ville ligge særlig meget. Heller ikke i vores favn eller på vores ben da han var lille. Han ville op. Når man tager ham op, skubber han sig altid væk fra en og vil vende ud af. Han holder ikke øjenkontakt særlig lang tid af gangen og han kan ikke lide nærkontakt og bliver så hurtigt utålmodig.
Han vil ikke ligge nede på gulvet, heller ikke selv om man ligger nede og leger med ham. Kun kort, kan man aflede ham med noget.

Han gider ikke lege med det samme legetøj særlig lang tid af gangen og han vender sig konstant over til en og vil tages op. Troede det ville hjælpe lidt når han lærte at møffe sig fremad, men nej. Han bruger det ikke rigtigt. Kun hvis jeg motiverer ham til at møffe sig hen til mig. Men det er inkl. en utilfreds lyd hele vejen.

Han elsker til gengæld at gå. Lige så snart han får lov til det, er han mega glad og pludrer og hygger sig. Jeg bliver altid træt/afbryder det at gå rundt, før ham. Det kan min ryg ikke holde til og ved jo også godt at det ikke er optimalt for ham endnu. Han kan hverken sidde eller kravle endnu. Det er svært at lære ham, når han ikke gider være på gulvet. Han kan bare bedst lide når der sker noget nyt.

Han har aldrig rigtigt vist interesse i at spise rigtig mad (det er dog blevet bedre) Men han mister virkelig hurtigt interessen og tålmodigheden, så det bliver aldrig noget vi kan kalde et måltid. Han vender sig væk lige så snart han er færdig med at amme, og så begynder han at brokke sig. Der skal ske noget. Jeg er begyndt at blive ked af det, for han er bare slet ikke hyggelig at være sammen med. Føler jeg giver ham hele verden og intet er godt ...

Annonce

... nok. Jeg skal virkelig være på og spille klovn for at han er tilfreds. Kan ikke nå at lave aftensmad eller noget, når hans far ikke er hjemme, for kan ikke holde ham tilfreds imens.

Til gengæld er han nem at have med ud. Han hygger sig når vi går en tur ud i haven, han elsker at gynge, han er tavs og sidder og observere alt når vi går tur med barnevognen. Han er underholdt godt, når der er andre børn. Han har altid smilet meget til andre mennesker. Han hygger sig også når vi er sammen med mødregruppen eller til babysvømning. Men her hjemme, er intet godt nok. Når han er i Tigerspring bliver det hele endnu værre.

Jeg kan ikke lade vær med at sammenligne ham med de andre i mødregruppen, og er så misundelig på, at deres børn er glade, smiler meget, krammer og kysser deres mødre, kan ligge og lege selv, søger øjenkontakt og spiser lystigt og det er altså sådanne beskriver dem når de er hjemme også.

Hvad gør jeg mon forkert? Eller hvad er der mon med Max? Han har været til Kiropraktor, ørelæge, ergoterapeut osv. Ingen ser noget unormalt ved ham.

Skal jeg bare fortsætte med tålmodigheden og håbe på at det vender, eller hvad kan jeg gøre?

Han sover 2 lure om dagen på sammenlagt cirka 3-3,5 time.
Han ammmer hver 2.-3. time om natten i de 11 timer han sover. Og om dagen bliver han ca. ammet 3-4 gange.

Han er et barn der aldrig rigtigt har grædt. Og nu hvor han er begyndt at tumle noget mere rundt, hænder det jo at han slår sig. Men han kan slet ikke tage imod trøst. Han aner ikke hvad det er og skubber sig bare væk. Han bruger ikke sut. Og der går lang tid før han glemmer at han er ked af det. Det med at trøste og berolige ham, er også et problem om natten, for det kan ikke lade sig gøre. Så jeg ammer bare, og så sover vi videre.

Det er svært at beskrive det hele rigtigt og få det hele med.
Glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Mor til Max

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder