Urolig pige på 9 år

7. august 2021

Kategori:
Alder:
9 år

Urolig pige på 9 år

Kære Helen

Tak for dine råd med lillesøster. Allerede efter dag med den nye rytme sov hun længere stræk og kunne puttes tidligere uden at vågne efter en time.

Denne gang omhandler det storesøster, som lige er blevet 9 år.

Hun er en utrolig sød pige, som har mange gode venner, er sjov, meget dygtig fagligt, elsker at være fysisk aktiv og generelt bare er glad og stortrives. Hun har altid været et “let” barn på mange områder. Alligevel er vi som forældre tit udfordret og kommer til at irritere os over hende og skælde ud på daglig basis, og det er vi kede af og frustrerede over. Især fordi at hun ikke gør tingene bevidst. Vi kan ikke rigtig finde ud af, hvad der er “galt” eller endnu vigtigere; hvordan vi hjælper hende i det. Vi tænker ikke, at hun har nogen diagnose, men blot at hun har nogle udfordringer. Måske med hendes sanser. Jeg lister nogle eksempler på hendes adfærd op her.

Hun går og har altid gået på tæer

Hun kan ikke sidde stille på en stol til trods for vi flere gange under maden beder hende om at sætte sig igen. Det er som om, hun ikke er bevidst om, hun rejser sig igen få sekunder efter.

Hendes krop er altid i uro. Vi har sat en gynge op i vores stue, som hun altid sidder på, sådan hun kan være i bevægelse.

Hun piller konstant i maden - og faktisk alt som kan være “sjovt” at røre ved. Det kan være hånden ned i mel, et stearinlys på bordet, tandpasta osv. Hun ved godt, vi ikke vil have det, men det er som om, hun er helt styret af sine impulser. Når vi gør hende opmærksom på det undskylder hun og stopper, indtil hun kort tid efter glemmer og starter forfra.

Om natten har hun meget uro i kroppen. Hun siger selv, hendes hoved er fyldt, og benene ikke vil slappe af. Vi har købt noget naturmedicin, som har afhjulpet dette, og hun sover fra 19-06 hver nat. Hvis vi glemmer medicinen, kan hun ikke sove.

Hvis vi fx beder hende om at gå ovenpå og hente en trøje, så kommer hun ned igen uden trøjen.

Hun er meget klodset. Falder tit og opdager ...

Annonce

... fx ikke en pæl foran hende, hvis hun snakker.

Hvis ikke hun får nok søvn, så er hun fuldstændig i ubalance. Hendes lillebror på 7 kan sagtens komme i seng en dag kl. 21, hvor han trives fint. Storesøster derimod tager 2 dage om at komme på rette spor. Hun bliver ked af det og helt ude af sig selv.

Hun er en social pige, som har mange legeaftaler. Alligevel må vi til tider skærme hende fra legeaftaler, da hun pludselig kan brænde helt sammen. Så er hun ulykkelig og igen ude af sig selv, indtil hun får hvilet hjemme et par dage, uden vi laver noget.

Hun har mange søde veninder, som hun er helt i balance med, når hun leger med. Nogle gange, når hun ikke er i balance, vil hun pludselig lege med en masse nye og gider ikke de gamle veninder længere. Vi kan mærke på hende, at hun egentlig ikke har det godt, og vi prøver at huske hende på de gamle venner. Efter et par måneder er det typisk ovre, og hun finder tilbage til de gamle. Vi har ligeledes forklaret hende, at hun ikke kan være sikker på, de gamle stadig har lyst, når hun har glemt dem. Når hun går efter de nye veninder, siger hun, de gamle er kedelige.

Skolen beskriver hende som en rigtig god ven, som tænker på andre. Hun er utrolig flittig, men en dagdrømmer. Hun er en pige, som sætter en masse aktiviteter i gang, som er sjov og empatisk. Hvis hun laver noget, som interesserer hende, så kan hun sagtens sidde stille og koncentrere sig. Skolen beskriver dog også, at hun skal øve sig på at fordybe sig i det hun går i gang med, inden hun skifter aktivitet. Vi oplever også herhjemme, at ting hurtigt keder hende og hun går fra en aktivitet eller leg til en anden.

Min store bekymring er, om ovenstående vil vokse sig større, når hun bliver ældre, og hvordan vi støtter hende bedst muligt i det. Hun er så dejlig en pige, men vi irriterer og bekymrer os bare så tit over hendes adfærd.

Hun er født 4 uger før tid. Jeg ved ikke, om det har noget at sige.

Hvad tænker du om det hele?

Med venlig hilsen
den bekymrede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

13. november 2023 | Sovevaner | 10 år

10årig bange for ikke at kunne sove

Kære Helen Vores datter på 10 år er lige pludselig begyndt at sove rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin