Temperament og søvnvaner

15. juni 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Temperament og søvnvaner

Hej Helen :-)

Nu er vores datter blevet 15 måneder og jeg har nogle spørgsmål i forhold til søvn og hendes temperament. For at beskrive vores datter, så er hun jo den skønneste lille pige. Legeglad, nysgerrig charmerende, men rummer store følelser som vrede og jalousi. Hun har enorm meget behov for kontakt, nærhed og omsorg. Som hun får i store mængder.

Med hensyn til hendes temperament, så kan hun virkelig blive vred, når hun ikke får hvad hun peger på (normalt plejer vi nu at lade hende lege med det meste, men nogle gange handler det om farlige genstande, for varmt mad som vi ikke vil give hende, at morgenmaden går for langsomt, at hun ikke må tage mine briller og lege med dem, osv osv..). Hun smider sig på gulvet, skriger og slår nogengange hovedet ind i ting, hvis vi ikke når at stoppe hende. Det sker 2-3 gange i løbet af en almindelig hverdag, altså inden kl. 8.00 og efter kl. 16.00, så det er uden de gange hun er i vuggestuen.

Skrige og grædeturene kan vare op til 30 min til 1 time. I går aftes græd hun 1 time og faldt i søvn i armene af mig, da hun var så udmattet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har svært ved at aflede hende med noget andet, da hun blot skriger og kaster rundt med ting og for det meste sidder jeg blot på gulvet med hende og krammer hende og forsøger at ...

Annonce

... snakke hende til ro. Men det er bare så trættende, da det er hver evig eneste dag. Og jeg er virkelig usikker på, om jeg gør det rigtigt. Hun har altid været temperamentsfuld og mange gange er jeg gået hjem med hende fra aktiviteter, mødregruppe, barselsture fordi hun bare har været så ked af det.

Det med hendes søvn er.. at hun har aldrig sovet særlig godt. Da hun var helt lille vågnede hun hver anden time i en lang periode og sov heller ikke særlig godt om dagen, da hun powernappede dagen lang. Da hun har haft meget brug for omsorg og nærhed, så har jeg altid ligget tæt med hende inden hun skulle sove om aftenen, for herefter at lade hende sove videre i egen seng. Jeg har forsøgt med at ligge hende i seng vågen, efter alle godnat-ritualer, så hun kunne falde i søvn selv.. men da hun er så temperamentsfuld har jeg bare opgivet hver gang, da hun bare bliver SÅ ked af det. Så det ender med, at jeg ligger der til hun falder i søvn.

Men jeg kunne godt tænke mig, at hun selv skulle falde i søvn om aftenen og vil høre, hvordan man griber det an i den alder uden gråd? En handle og tidsplan? Har forsøgt selv, men opgivet da hun bliver så ked af det med det samme. For hun når slet ikke i fasen, hvor hun starter med at brokke sig lidt / kalde.. det går for det meste blot fra 1-100.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet