Brev:
Udfordringer ifm vuggestuestart
23. april 2021
Alder:
9 mdr.
Udfordringer ifm vuggestuestart
Hej Helen.
Vores datter er for nyligt startet i vuggestue, hvilket har kastet lidt udfordringer af sig, som jeg er interesseret i at høre din mening om.
Jeg synes det er en stor omvæltning at hun nu går i VS og det påvirker mig. Jeg har ikke den største selvtillid og har brugt lang tid på at falde til i rollen som mor. Og jeg bliver så usikker, når folk jeg ikke kender nu skal se mig i rollen som mor. Så kan jeg hurtigt komme til at føle jeg ikke gør tingene godt nok. Det er noget jeg forsøger at arbejde med. Det skal sige at personalet i VS generelt er søde og professionelle. De siger eller gør som sådan ikke noget som hentyder at jeg ikke gør det godt.
Vores datter startede i VS lige efter påske, hvor hun var knap 9 måneder gammel. Jeg skal først tilbage på arbejde i slutningen af maj, men vi valgte at hun skulle starte nu for at give hende en lang og blid indkøring.
Indkøringen går overordnet set godt.
Den første uge var jeg på besøg sammen med hende et par dage før forkølelse og feber satte indkøringen på pause. I uge to var hun alene i VS en time om dagen. I denne uge (uge 3) har hun været der alene 3-3,5 time pr dag. I starten var hun selvfølglig utryg ved situationen og græd når jeg gik samt kom og hentede hende. De sidste 2-3 dage har jeg dog afleveret og hentet en glad og smilende pige, så det er skønt.
VS beskriver hende overordnet som en glad, nysgerrig og opmærksom pige. Hun er især nysgerrig ift de andre børn.
Personalet beskriver hende dog som sur i bestemte situationer. Måske det er mig der er nærtagende men jeg har lidt svært ved at de bruger ordet sur. Jeg tænker blot hun prøver at fortælle at hun ikke er tilfreds med den specifikke situation.
De beskriver hende som sur når hun skal sove sin formiddagslur. Når de putter hende “brokker” hun sig og vil ikke sove. Så de har i starten af ugen brugt ca 40 min på at få hende til at sove og her sidst på ugen ca 25 min. De bliver nødt til at vugge hende i søvn. Herhjemme oplever jeg ikke samme billede. Hun kan godt blive utilfreds når hun bliver lagt i barnevognen men falder hurtigt ned igen og langt de fleste dage kan jeg få hende til at sove uden at vugge hende i søvn. Jeg står blot ved barnevognen og synger gerne et par sange. Hvis hun bliver utilfreds vugger jeg hende lidt men stopper inden hun falder i søvn. Så hun falder i søvn i en barnevogn der står stille.
De er så søde i VS og siger det nok skal blive bedre men jeg har det igen svært ved at de kalder hende sur og tænker meget over om jeg mon kan gøre noget for at hjælpe en nemmere putning lidt på vej. Jeg er i fuld gang med at forsøge at indføre en nusseklud men hun vil endnu ikke rigtig tage den til sig. Jeg har sovet med den nogle nætter så den dufter af mig og prøver at involvere den herhjemme hver gang hun skal sove.
Mine tanker/spørgsmål går på om du tænker jeg kan gøre noget og/eller gøre noget anderledes? Eller skal jeg bare lade VS gøre deres og slippe følelsen af at det også er mit ansvar at det kommer til at gå nemmere med putningen i VS?
De beskriver hende også som sur, hvis hun ikke hele tiden er i nærheden af en voksen. Hvis den voksne hun er sammen går for langt væk “brokker” hun sig højlydt. Det oplever jeg også herhjemme. Hun har et stort behov for hele tiden at have en af i nærheden og helst mig. Jeg har jo været meget alene med hende under min barsel og har været slem til at have hende meget på arm og taget hende med ind i de andre rum, hvis jeg skulle noget derinde. Hvis jeg ikke tager hende med begynder hun hurtigt at græde meget.
Jeg kan godt se det giver udfordringer og er begyndt at gøre det på trods af hendes reaktion mens jeg snakker så hun kan høre mig og fortæller jeg snart er tilbage. Jeg er også begyndt at placere hende på legegulvet mens jeg går i køkkenet og laver morgenmad eller andet. Her kan hun se mig imens. Dette er hun ikke tilfreds med men det begynder at gå bedre. Kan jeg gøre andet eller skal jeg blot fortsætte som jeg er i gang med?
Mit sidste spørgsmål er lidt i en anden retning, håber det er okay.
Jeg ammer pt vores datter tre gange i døgnet: Inden lur nr 2, til sengetid og sen aften. Planen er at hun om et par uger skal begynde også at sove lur nr 2 i VS. Og det betyder jo så farvel til amningen inden lur nr 2. Det bliver når hun er lige knap 10 måneder hvilket stemmer fint overens med den dagsplan du beskriver for den alder i din bog om børn og mad.
Mit spørgsmål går blot på om jeg skal vænne hende fra denne amning i en weekend, hvor hun er hjemme eller er det okay at det sker ved at hun begynder at blive puttet til lur nr 2 i VS? Kan det passe at denne amning ikke erstattes af noget andet? Ifølge dagsplanen i din bog gives det i den alder frokost og så er det næste måltid eftermiddagsmad.
På forhånd mange tak for dit svar. Og tak for din anerkendende måde at svare mig og andre mødre på. Det gør en stor forskel for en ofte usikker mor som mig.
Med venlig hilsen
M