Urolig ved fysisk berøring

1. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Urolig ved fysisk berøring

Hej Helen

Tusinde tak for dine tidligere svar og rådgivning, det har været meget brugbart :-)

Jeg skriver til dig igen, fordi min datter på 17 uger er meget urolig i sin krop. Hun har været ret anspændt i kroppen fra hun blev født, og vi har været til fysioterapeut og osteopat med hende efter anbefaling fra sundhedsplejersken.

Jeg synes dog ofte hendes uro er forbundet med fysisk berøring, når vi tager hende op, krammer hende eller aer hende. Hvis hun er ked af det, bliver det nogle gange endnu værre når vi tager hende op, hvor hun bliver meget ulykkelig og anspændt i kroppen, og hun forsøger nærmest at "bryde fri" af vores arme. I de tilfælde er det ofte kun sutten der virker, og nogle gange græder hun så meget at jeg er bange for at hun mere stopper af udmattelse end fordi hun har fundet ro hos os.

Jeg har desværre ikke kunne amme hende, og hun har sovet i egen vugge lige fra ...

Annonce

... start, så jeg er lidt bekymret for om det kan være skyld i, at hun ikke har fået berøring og nærhed nok, og det derfor er uvant og utrygt for hede. Og ikke mindst hvad det kan betyde for hendes udvikling på sigt.

Jeg har forsøgt med babymassage og at putte hende i vikle og jeg krammer og kysser hende også meget, men hun bliver ofte urolig når hun bliver holdt tæt, særligt hvis vi har øjenkontakt samtidig. Hun bryder sig ikke om babymassage, men jeg kan godt få lov at give hende meget blide berøringer.

Jeg føler mig meget utilstrækkelig når jeg ikke kan trøste hende ved at tage hende op, men nærmest gør hende mere ulykkelig og anspændt.

Jeg ville ønske at jeg kunne give hende mere tryghed ved berøring, og håber du har et råd eller forslag til hvad jeg kan gøre anderledes for at gøre hende mere tryg og tilpas.

Tusinde tak for din vejledning og tid :-)

De bedste hilsner
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor