Brev:
Urolig ved fysisk berøring
1. marts 2021
Alder:
4 mdr.
Urolig ved fysisk berøring
Hej Helen
Tusinde tak for dine tidligere svar og rådgivning, det har været meget brugbart :-)
Jeg skriver til dig igen, fordi min datter på 17 uger er meget urolig i sin krop. Hun har været ret anspændt i kroppen fra hun blev født, og vi har været til fysioterapeut og osteopat med hende efter anbefaling fra sundhedsplejersken.
Jeg synes dog ofte hendes uro er forbundet med fysisk berøring, når vi tager hende op, krammer hende eller aer hende. Hvis hun er ked af det, bliver det nogle gange endnu værre når vi tager hende op, hvor hun bliver meget ulykkelig og anspændt i kroppen, og hun forsøger nærmest at "bryde fri" af vores arme. I de tilfælde er det ofte kun sutten der virker, og nogle gange græder hun så meget at jeg er bange for at hun mere stopper af udmattelse end fordi hun har fundet ro hos os.
Jeg har desværre ikke kunne amme hende, og hun har sovet i egen vugge lige fra start, så jeg er lidt bekymret for om det kan være skyld i, at hun ikke har fået berøring og nærhed nok, og det derfor er uvant og utrygt for hede. Og ikke mindst hvad det kan betyde for hendes udvikling på sigt.
Jeg har forsøgt med babymassage og at putte hende i vikle og jeg krammer og kysser hende også meget, men hun bliver ofte urolig når hun bliver holdt tæt, særligt hvis vi har øjenkontakt samtidig. Hun bryder sig ikke om babymassage, men jeg kan godt få lov at give hende meget blide berøringer.
Jeg føler mig meget utilstrækkelig når jeg ikke kan trøste hende ved at tage hende op, men nærmest gør hende mere ulykkelig og anspændt.
Jeg ville ønske at jeg kunne give hende mere tryghed ved berøring, og håber du har et råd eller forslag til hvad jeg kan gøre anderledes for at gøre hende mere tryg og tilpas.
Tusinde tak for din vejledning og tid :-)
De bedste hilsner
En bekymret mor