Brev:
Sur dreng
2. februar 2021
Alder:
8 mdr.
Sur dreng
Hej Helen.
Så skriver jeg igen.
Vi har jo fra starten af vores lille drengs liv kæmpet med alverdens ting, låst nakke, laryngomalaci, kolik, refluks, stramt tungebånd og læbebånd og meget mere.
Jeg skriver fordi vi kæmper stadig. De lange skrigeture er næsten væk, men er i stedet erstattet med en utilfreds dreng. Vi kæmper med søvnen og har forsøgt din metode, vi har forsøgt ‘søvn i babysteps’ og vi har forsøgt søvnsundhedsplejerske, alt uden succes og søvnsundhedsplejersken har også sagt at hun ikke kan finde på flere løsninger. Så vi kæmper med en lille dreng der kun kan sove foran emhætten svøbt i dynen i mine arme mens jeg vugger ham under hele søvnen.
Når han er vågen er han kun tilfreds kort tid af gangen og jeg føler ihærdigt jeg gør alt for at opfylde hans behov så godt jeg kan. Men han er sur/utilfreds/ulykkelig mellem 50-70% af tiden og jeg forstår det ikke. Min kæreste mener at det er bare hans personlighed, men jeg mener grundlæggende ikke at babyer er født ‘sure’. Jeg kan forstå at han er mere utålmodig og temperamentsfuld da hans far også er det. Men at man konstant skal være et levende cirkus for at han ikke græder/skriger hele tiden, det undrer mig. Og han kan tit ikke distraheres fra sin gråd. Desuden mener min kæreste at det også bare er fordi han er forkælet og får for meget opmærksomhed.
Så første spørgsmål: kan nogle babyer godt bare være sure som person? Altså bare et indgroet personlighedstræk. Og kan det være fordi jeg har ‘forkælet’ ham?
En anden ting, hvad kan årsagen være til at min dreng ikke kan få ro i kroppen? Vi har prøvet diverse forslag til afslapningsteknikker, inklusiv dine, men hver gang vi skal lave noget ‘afslappende’, skriger han bare, det mest afslappende er når han får bad, men der karter han også rundt og er helt oppe og køre og bliver på ingen måde rolig. Hvad kan den konstante uro skyldes?
Og til sidst - har du nogle gode råd til hvem der kan hjælpe? Sundhedsvæsenet tager ikke en seriøst og diverse folk vi har været til har 10.000 forskellige løsninger og holdninger, f.eks med tungebånd hvor nogle mener det skal klippes, andre mener at det et overgreb. Så vores drengs tungebånd er f.eks ikke blevet klippet, fordi jeg er bange for at gøre noget jeg fortryder når der er så delte meninger og fordi min kæreste ikke tror på det virker. Og det hele føles generelt som en stor jungle, er der ikke nogen man kan gå til som kan tjekke barnet fra top til tå, så vi engang for alle kan få be- eller afkræftet om der er noget og om vi bare skal leve med en ulykkelig og sur dreng.
Jeg er så fortvivlet, desperat og fuld af afmagt, fordi når det endelig er et skridt frem, så er det altid 2 tilbage og absolut intet har virket for os, hverken med søvn, ‘personlighed’ eller ro i hans krop
Med venlig hilsen
En frustreret mor der snart har lyst til at kravle ind i et hjørne og lægge sig til at tude 🙈