Brev:
Sproglig udvikling - 11 mdr.
15. januar 2021
Alder:
11 mdr.
Sproglig udvikling - 11 mdr.
Hej!
Min datter bliver 11 måneder d. 26 februar.
Hun møver stadig rundt og har ikke helt fundet kravle metoden endnu. Men hun kommer selv fra liggende/til siddende og omvendt og stiller sig op af alt. Har også stået frit enkelte gange og taget små skidt. Hun kan vinke, klappe og når vi siger “hvor stor er Alma” så tager hun armene op over hovedet. Hun er begyndt den sidste måneds tid at sige “a det” og peger på alt. Vi er gode til at fortælle og sætte ord på de ting hun peger på. Vi laver mange gentagelser og hun peger også ofte på de samme ting. Vi har også gerne en dialog om det. Vi siger også sætninger til hende som “hvor er katten?” Også kigger Alma rundt i rummet og peger på katten. Eller “må mor få din sut?” Også giver Alma mig den osv.
Vi synes hun er godt med men vi er lidt i tvivl om hvad vi kan og skal forvente af hende nu i forhold sin hendes alder og udvikling. Vi synes hendes pludren er varierende og hun siger “a det?” Og peger, siger “baba” , “mam”, “dada” og laver spytte lyde og brummen med munden.. og nogle gange vrøvler hun bare derud af :-) hun er også meget bevidst om at få os til at grine og laver mange fjollede ting! Og hvis vi siger “skal vi læse en bog?” Så møver Alma hen til bogreolen og tager en bog.
Vi synes hun er meget bevidst og laver gerne de samme lege igen og igen. Hun elsker fange leg og at jagte os på gulvet. Elsker at gynge, tumle og danse til musik. Hun er også begyndt at lave fagter til “drala” sangen. Hun elsker at læge bøger hvilket vi får meget af tiden til at gå med, elsker at lave mad med sig legemad og lave puttekasse, banke i sit hammerbrat osv. Vi er dagligt i haven hvor vi sanser og gynger. Ser på heste osv.
Men mit spørgsmål går egentligt på hvad Alma skal kunne rent sprogmæssigt i denne alder? Og hvad kan vi forvente mere af og hvordan støtter vi hende bedst nu? :-)
Og har du nogle gode lege vi kan gøre brug af nu?
Også mht. Almas manglende kravlen. Er det bekymrende at hun stadivæk ikke kravler? Vi har set både osteopat, fysioterapeut og Sundhedsplejerske. De siger at der ikke er noget galt, og har givet os øvelser. Vi har virkelig trænet og øvet men der sker bare ikke rigtig noget.
Håber du kan give nogle gode råd og hjælpe os videre!
Venlig hilsen
En mor