2,5 årig vil ikke have tøj på

11. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2,5 årig vil ikke have tøj på

Hej Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse med mange gode råd.
Nu er det blevet min tur til at skrive.

Det er gået i hårdknude hjemme hos os, når min søn på 2,5 år skal have tøj på og skiftet ble. Og det er både ved almindeligt bleskift, nattøj, overtøj osv.

Han går gerne med på badeværelset hvor det foregår. Har ofte noget legetøj med.
Og så er han meget optaget af det legetøj, og når jeg siger at nu skal han komme og lægge sig og få tør ble på, så ignorerer han mig, og er optaget af sit legetøj. Og det er også ok. Prøver at være sikker på at jeg har hans opmærksomhed og siger flere gange at han skal komme og lægge sig. Ikke lige nu og lige om lidt, er hans svar. Jeg har prøvet at vente længe på at det blev “lige om lidt” og sige til ham flere gange at nu skal han komme. Men han kommer ikke.

Har prøvet at gå over til buksebleer, for at minimere det at han skal ligge ned, og det har ikke den store betydning. Han har tidligere gerne ville prøve selv at tage tøj på, oftest nattøj, men nu prøver han 2 sekunder, og siger at han ikke kan, og leger videre. Det ender med at jeg bliver skrap, og til sidst, må jeg simpelthen “proppe” ham ned i tøjet med hyl og skrig, og det er jo ikke sjovt for nogen af os.

Jeg er alene med ham, så der er ikke nogen der kan tage over. Når det er mine forældre der skal gøre det, går det lidt bedre, men kan også ofte ende på samme måde.

Jeg er virkelig ked af at det bliver sådan og har også tænkt over, hvilken stemning der ...

Annonce

... er, og at det ikke bliver selvforstærkende, at jeg synes det fylder rigtig meget. Har prøvet at skifte scene, så bleen bliver skiftet på badeværelset og at fx nattøjet kommer på i stuen. Det er har før været effektivt med et sceneskift, men det virker heller ikke. Så løber han bare afsted og griner og pjatter og tager det som en leg.

Han er en rigtig dreng med krudt i, men også meget følsom og bliver hurtig ked af det og noglegange han undskylder mange gange, hvis jeg fx siger, at nu er skal han altså komme. Nogle få gange er det som om han glemmer det, også går det hele fint.

Han er ikke så interesseret i potten endnu, og det har jeg heller ikke presset på med. Han havde et par uger for nogle mdr siden, hvor det var meget spændende, men ikke mere. Han er også nogle gange meget hjælpeløs, og kan ingenting. Heller ikke selv kravle op på sin stol osv. Er klar over at nok handler om at have brug for noget ekstra omsorg, og det får han også - ikke altid, men ofte. Ift at tage tøj på selv har jeg også hele tiden sagt at jeg skulle hjælpe ham, at han kunne prøve, rost ham, og sagt vi kunnet hjælpes ad, så ingen pres.

Vi har som regel ikke specielt travlt, men selvfølgelig skal vi nogle gange ud af døren, men synes ikke vi har stressede morgener. Problemet er både aften og morgen. Og ofte også i vuggestuen når vi skal hjem.

Kunne virkelig godt bruge nogle gode råd til at komme ud af den dårlige spiral med at få tøj på....!

De bedste hilsner
En frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder