Brev:
2,5 årig vil ikke have tøj på
11. januar 2021
Alder:
2 år, 6 mdr.
2,5 årig vil ikke have tøj på
Hej Helen.
Tak for en rigtig god brevkasse med mange gode råd.
Nu er det blevet min tur til at skrive.
Det er gået i hårdknude hjemme hos os, når min søn på 2,5 år skal have tøj på og skiftet ble. Og det er både ved almindeligt bleskift, nattøj, overtøj osv.
Han går gerne med på badeværelset hvor det foregår. Har ofte noget legetøj med.
Og så er han meget optaget af det legetøj, og når jeg siger at nu skal han komme og lægge sig og få tør ble på, så ignorerer han mig, og er optaget af sit legetøj. Og det er også ok. Prøver at være sikker på at jeg har hans opmærksomhed og siger flere gange at han skal komme og lægge sig. Ikke lige nu og lige om lidt, er hans svar. Jeg har prøvet at vente længe på at det blev “lige om lidt” og sige til ham flere gange at nu skal han komme. Men han kommer ikke.
Har prøvet at gå over til buksebleer, for at minimere det at han skal ligge ned, og det har ikke den store betydning. Han har tidligere gerne ville prøve selv at tage tøj på, oftest nattøj, men nu prøver han 2 sekunder, og siger at han ikke kan, og leger videre. Det ender med at jeg bliver skrap, og til sidst, må jeg simpelthen “proppe” ham ned i tøjet med hyl og skrig, og det er jo ikke sjovt for nogen af os.
Jeg er alene med ham, så der er ikke nogen der kan tage over. Når det er mine forældre der skal gøre det, går det lidt bedre, men kan også ofte ende på samme måde.
Jeg er virkelig ked af at det bliver sådan og har også tænkt over, hvilken stemning der er, og at det ikke bliver selvforstærkende, at jeg synes det fylder rigtig meget. Har prøvet at skifte scene, så bleen bliver skiftet på badeværelset og at fx nattøjet kommer på i stuen. Det er har før været effektivt med et sceneskift, men det virker heller ikke. Så løber han bare afsted og griner og pjatter og tager det som en leg.
Han er en rigtig dreng med krudt i, men også meget følsom og bliver hurtig ked af det og noglegange han undskylder mange gange, hvis jeg fx siger, at nu er skal han altså komme. Nogle få gange er det som om han glemmer det, også går det hele fint.
Han er ikke så interesseret i potten endnu, og det har jeg heller ikke presset på med. Han havde et par uger for nogle mdr siden, hvor det var meget spændende, men ikke mere. Han er også nogle gange meget hjælpeløs, og kan ingenting. Heller ikke selv kravle op på sin stol osv. Er klar over at nok handler om at have brug for noget ekstra omsorg, og det får han også - ikke altid, men ofte. Ift at tage tøj på selv har jeg også hele tiden sagt at jeg skulle hjælpe ham, at han kunne prøve, rost ham, og sagt vi kunnet hjælpes ad, så ingen pres.
Vi har som regel ikke specielt travlt, men selvfølgelig skal vi nogle gange ud af døren, men synes ikke vi har stressede morgener. Problemet er både aften og morgen. Og ofte også i vuggestuen når vi skal hjem.
Kunne virkelig godt bruge nogle gode råd til at komme ud af den dårlige spiral med at få tøj på....!
De bedste hilsner
En frustreret mor.