Brev:
Græder efter dagslure og er pylret
23. november 2020
Alder:
17 mdr.
Græder efter dagslure og er pylret
Kære Helen
Min datter er nu godt 17 måneder, og den sidste uge/uger har hun ændret sit søvnmønster om dagen. Tidligere sov hun næsten kun 30 min lure, men det vendte for nogle måneder siden. Nu har det været sådan at hun tager enten en lur midt på dagen på mellem 2- 2 1/2 time eller 2 lure der samlet ender op på max 3 timer i alt. Det har fungeret godt, omend hun stadigvæk har kunne være lidt pylret i perioder som om hun ikke fik nok søvn. Hun sover 11 timer om natten fra ca 19-6 og vågner ofte en gang kort om natten og skal have sut.
Jeg har nogle gange undret mig lidt over at hun efter så god nattesøvn stadigvæk kan virke træt om morgenen. I weekenderne er vi tit nødt til at ligge hende allerede kl 9 igen fordi hun er så pylret og træt.
Den sidste tid er hun begyndt at vågne efter kort tid fra dagluren(e) og græde rigtig meget hvor vi tit må opgive og tage hende ind. Og derudover er hun også begyndt at kaste sig ned og græde hysterisk hvis hun ikke får sin vilje, ellers hvis hun er træt og ex bliver skiftet eller skal have tøj af/på.
Mine spørgsmål er derfor:
Skal vi være obs på noget sådan generelt mht træthed - er det normalt at være pylret/træt flere gange om dagen selvom hun sover godt om natten?
Er det en fase/tigerspring der kan forklare hendes adfærdsændringer både med voldsom gråd ved opvågninger i dagslure samt det dramatiske temperament?
Hun er ellers glad og smilende. Så jeg oplever jo slet ikke at hun mistrives, men jeg er også bange for at overse hvis der er et eller andet der gør at hun ikke har det helt optimalt.
De bedste hilsener en (måske) overbekymret mor