Tandbørstning - 1 år

22. november 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Tandbørstning - 1 år

Hej Helen

Først, 1000 tak for dit svar på mit sidste brev, vi har ingen problemer haft siden (7-9-13), og har kunne putte uden gråd og på den halve tid, simpelthen bare ved at indføre en bog.

Nå men så har jeg et spørgsmål ang. tandbørstning. Vores datter har aldrig været fan af at få børstet tænder, og i takt med at hun har fået flere og flere tænder er det blevet værre og værre. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt for at få hende til at være rolig når vi børster, men intet lader til at hjælpe.
Hun bliver SÅ ked af det når vi børster, og for at få lov til at børste er vi nødt til at holde hende fuldstændig låst fast. Det føles som et kæmpe overgreb.

Det vi har forsøgt er:
Børste imens vi synger den samme sang
Børste foran spejlet
Børste i sofaen
Børste på puslepladsen
Børste ved vasken med løbende vand
Have to tandbørster
Børste vores tænder på samme tid
Lade hende børste vores ...

Annonce

... tænder samtidig
Børste foran fjernsynet
Holde en pause og lade hende selv “børste” til hun var tryg ved tandbørsten, og da begynde forfra
Holde fast og ignorere hendes protester
-Og sikkert flere ting, men det ender alt sammen ud i, at hun bliver rigtig sur og meget ked af det.

Vi vender ofte tilbage til at aftale, at så må vi bare gøre det “overgreb”, da det er jo er for det bedste at børste hendes tænder, men det gør bare også så ondt i hjertet at holde hende fast på den måde.
Er det virkelig det der skal til? Eller har du en metode vi kan afprøve?

Vi startede i øvrigt med at børste med alm voksentandpasta, og så skiftede vi til en børne (6-9 år, som har 1450 ppm), i håb om at det hjalp, og at det måske var fordi hun ikke kunne lide vores, men det hjalp heller ikke. Hun vil gerne gå rundt og tygge på sin tandbørste, så det er ikke fordi hun ikke kan lide tandpastaen.

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig