Brev:
Tandbørstning - 1 år
22. november 2020
Alder:
12 mdr.
Tandbørstning - 1 år
Hej Helen
Først, 1000 tak for dit svar på mit sidste brev, vi har ingen problemer haft siden (7-9-13), og har kunne putte uden gråd og på den halve tid, simpelthen bare ved at indføre en bog.
Nå men så har jeg et spørgsmål ang. tandbørstning. Vores datter har aldrig været fan af at få børstet tænder, og i takt med at hun har fået flere og flere tænder er det blevet værre og værre. Jeg synes efterhånden vi har prøvet alt for at få hende til at være rolig når vi børster, men intet lader til at hjælpe.
Hun bliver SÅ ked af det når vi børster, og for at få lov til at børste er vi nødt til at holde hende fuldstændig låst fast. Det føles som et kæmpe overgreb.
Det vi har forsøgt er:
Børste imens vi synger den samme sang
Børste foran spejlet
Børste i sofaen
Børste på puslepladsen
Børste ved vasken med løbende vand
Have to tandbørster
Børste vores tænder på samme tid
Lade hende børste vores tænder samtidig
Børste foran fjernsynet
Holde en pause og lade hende selv “børste” til hun var tryg ved tandbørsten, og da begynde forfra
Holde fast og ignorere hendes protester
-Og sikkert flere ting, men det ender alt sammen ud i, at hun bliver rigtig sur og meget ked af det.
Vi vender ofte tilbage til at aftale, at så må vi bare gøre det “overgreb”, da det er jo er for det bedste at børste hendes tænder, men det gør bare også så ondt i hjertet at holde hende fast på den måde.
Er det virkelig det der skal til? Eller har du en metode vi kan afprøve?
Vi startede i øvrigt med at børste med alm voksentandpasta, og så skiftede vi til en børne (6-9 år, som har 1450 ppm), i håb om at det hjalp, og at det måske var fordi hun ikke kunne lide vores, men det hjalp heller ikke. Hun vil gerne gå rundt og tygge på sin tandbørste, så det er ikke fordi hun ikke kan lide tandpastaen.
Med venlig hilsen
N