Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse

17. august 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar. Vi har nu samlet lidt til bunke, og kunne godt bruge dine input igen :)

Vi har læst din bog om gråd og trøst, og kan genkende mange punkter i forhold til såkaldte High need babies. Udover at han ikke sover mere end 30 min. Af gangen, bliver han nemlig meget hurtigt utilfreds i situationer, fx når vi placerer ham på maven/kravlestilling. Her brokker han sig højlydt i forme af Mange korte gråd på 5-6 sekunder. Her taler jeg til ham, og forsøger at aflede gråden med legetøj. Det hjælper i måske 10 sekunder af gangen, hvorefter han begynder at brokke sig igen.

Bør jeg i stedet tage ham op? Og evt. lave andre aktiviteter? Jeg laver dagligt 45 minutters forskellig motoriklege, men jeg forestiller mig også, at han gerne snart må kunne “lege” lidt selv - men jeg ved ikke om jeg bør håndtere det anerledes, når han nu bliver så frustreret. Han står pt. ofte på alle fire og rokker. Han falder dog på maven, hvis han løfter en arm og griber efter legetøj.

Generelt bliver han fortsat nemt ked af det, når han ikke er i hænder. Hvis jeg har bærer ham i armene - og ikke i sele eller vikle - er han næsten altid glad og tilfreds, og han smiler rigtig meget.

Vi er dog bekymret ...

Annonce

... for hans sprog, idet han i de sidste 1 1/2 måned slet ikke har pludret så meget, som han gjorde i en kort periode inden. Han grynter, klynker og brokker sig en del. Han elsker når jeg synger for ham, så det gør jeg ofte. Derudover taler jeg med ham, når han er vågen (fortæller hvad jeg laver, hvad jeg ser på/tænker, stiller spørgsmål osv.) Når han en gang i mellem kommer med en slags pludren, efterligner jeg lyden og afventer hans “svar”. Men han følger ikke op. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham igang igen?

Vi vil derudover høre dig, om du kunne hjælpe med et forslag til hvordan vi håndterer overgang til rigtig mad, og “afvænning” af bryst ifm. at min barsel slutter. Vores søn fylder 6 måneder i morgen, og jeg skal tilbage på arbejde om 6-7 uger, hvor far tager over. Vi er i tvivl om, hvordan vi konkret vænner ham til mere mad og mindre bryst, og om det er realistisk at nå inden jeg skal tilbage på arbejde.

Jeg har overvejet, om jeg i en periode bør tage en længere frokost, og tage hjem for at amme midt på dagen. Vi har din bog om mad, og kan derfor tage udgangspunkt i den forhold til opskrifter. Han får pt. grød én gang dagligt.

Beklager den lidt rodede fremstilling!

Venlig hilsen
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder