Brev:
Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse
17. august 2020
Alder:
6 mdr.
Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar. Vi har nu samlet lidt til bunke, og kunne godt bruge dine input igen :)
Vi har læst din bog om gråd og trøst, og kan genkende mange punkter i forhold til såkaldte High need babies. Udover at han ikke sover mere end 30 min. Af gangen, bliver han nemlig meget hurtigt utilfreds i situationer, fx når vi placerer ham på maven/kravlestilling. Her brokker han sig højlydt i forme af Mange korte gråd på 5-6 sekunder. Her taler jeg til ham, og forsøger at aflede gråden med legetøj. Det hjælper i måske 10 sekunder af gangen, hvorefter han begynder at brokke sig igen.
Bør jeg i stedet tage ham op? Og evt. lave andre aktiviteter? Jeg laver dagligt 45 minutters forskellig motoriklege, men jeg forestiller mig også, at han gerne snart må kunne “lege” lidt selv - men jeg ved ikke om jeg bør håndtere det anerledes, når han nu bliver så frustreret. Han står pt. ofte på alle fire og rokker. Han falder dog på maven, hvis han løfter en arm og griber efter legetøj.
Generelt bliver han fortsat nemt ked af det, når han ikke er i hænder. Hvis jeg har bærer ham i armene - og ikke i sele eller vikle - er han næsten altid glad og tilfreds, og han smiler rigtig meget.
Vi er dog bekymret for hans sprog, idet han i de sidste 1 1/2 måned slet ikke har pludret så meget, som han gjorde i en kort periode inden. Han grynter, klynker og brokker sig en del. Han elsker når jeg synger for ham, så det gør jeg ofte. Derudover taler jeg med ham, når han er vågen (fortæller hvad jeg laver, hvad jeg ser på/tænker, stiller spørgsmål osv.) Når han en gang i mellem kommer med en slags pludren, efterligner jeg lyden og afventer hans “svar”. Men han følger ikke op. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham igang igen?
Vi vil derudover høre dig, om du kunne hjælpe med et forslag til hvordan vi håndterer overgang til rigtig mad, og “afvænning” af bryst ifm. at min barsel slutter. Vores søn fylder 6 måneder i morgen, og jeg skal tilbage på arbejde om 6-7 uger, hvor far tager over. Vi er i tvivl om, hvordan vi konkret vænner ham til mere mad og mindre bryst, og om det er realistisk at nå inden jeg skal tilbage på arbejde.
Jeg har overvejet, om jeg i en periode bør tage en længere frokost, og tage hjem for at amme midt på dagen. Vi har din bog om mad, og kan derfor tage udgangspunkt i den forhold til opskrifter. Han får pt. grød én gang dagligt.
Beklager den lidt rodede fremstilling!
Venlig hilsen
en bekymret mor