Brev:
Baby klynker hele tiden
22. juli 2020
Alder:
5 mdr.
Baby klynker hele tiden
Kære Helen
Nu er der gået lidt tid siden jeg sidst skrev. Nu har jeg igen brug for råd vedrørende vores søn, som klynker og smågræder det meste af sin vågentid.
Siden sidst har vires søn har været forbi børnelægen, som vurderede at hans kolik skyldes stor vægtstigning. Den er dog bremset og han tager nu meget lidt på (under 100 gram om ugen).
Hans kolik er overordnet set aftaget. Han græder stadig ofte og let, men ikke i så mange timer. Jeg har accepteret, at vi ikke har et barn vi kan placere på gulvet, imens vi laver praktiske ting, så problemet er ikke, at vi skal bære ham/lege med ham hele tiden. Jeg er snarere bekymret for, om han har ondt, og om det på sigt vil hæmme hans udvikling. Han klynker og semi-græder, hvis han ikke bliver båret (på den rigtige måde - dvs. man kan ikke selv sidde ned med ham, men man skal stå op og gå rundt). Det er muligt at aflede hans klynk i 1-2 min. ad gangen ved fx legetøj, og i lidt længere stræk når vi synger eller laver rytmik. Han kører dog hurtigt sur i en aktivitet, og klynker/græder indtil man har præsenteret ham for en ny han gider, eller bærer ham rundt i lidt tid.
Jeg forestiller mig, at det enten skyldes at han har ondt i maven eller at han er træt.
Jeg har i en periode prøvet at amme hver 3 time for at give maven ro. Men det har ikke hjulpet på hans utilfredshed. Jeg tror ikke han kan forblive mæt, da han kun vil amme 2-4 min på hvert bryst, hvorefter han nægter ved at lave flitsbue. Ofte nægter han helt at spise, medmindre jeg ammer ham i sengen.
Vi har også, som jeg beskrev i sidste brev, haft en del udfordringer med at få ham til at sove længere lure i løbet dagen. Idet vi tager tid på hans søvn kan jeg konstatere, at han sjældent sover længere end 35 min. Når han vågner er han som oftest glad og smiler, han bliver dog hurtigt pylret og utilfreds igen.
Længden på luren forbliver kort uanset om han sover i slyngevuggen, barnevogn (Gående), selen eller sengen. Jeg kan enkelte gange få ham til at sove lidt længere i sengen, hvis han får lidt bryst når han vågner og vi har mørklægningsgardinerne nede. Oftest bliver han dog bare ked af det, hvis jeg forsøger. Det sker også en gang eller to om ugen, at han sover en 1-2 timers lur. Vi har dog ikke identificeret et mønster ifm. de lange lure.
Om natten sover han med mig i en dobbeltseng. Vi følger retningslinjerne for “samsovning”, idet værelset er koldt, sengen er stor og fast, han kan ikke falde ud da hans egen seng står ved siden af, ligesom vi ikke har dyner, puder, stofbleer og andet liggende i sengen. Han selv sover med en slags sovepose, da jeg er bange for at han sparker sin dyne over hovedet. Han sover mellem 9 og 11 timer om natten og en 4-5 korte lurer i løbet af dagen.
Derudover er vi begyndt at give ham lidt hirse- og quinoagrød.
Jeg vil høre om du har nogle råd til hvad hams utilfredshed skyldes? Jeg bliver oftest spist af med, at “alle babyer er forskellige” og “alle babyer græder”. Dette er jeg med på, men jeg har dog endnu ikke mødt nogen anden baby, som er lige så utilfreds som vores, så jeg er indstillet på at se lidt på hvad vi evt. kan gøre.
De bedste hilsner
En træt mor