Baby klynker hele tiden

22. juli 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby klynker hele tiden

Kære Helen

Nu er der gået lidt tid siden jeg sidst skrev. Nu har jeg igen brug for råd vedrørende vores søn, som klynker og smågræder det meste af sin vågentid.

Siden sidst har vires søn har været forbi børnelægen, som vurderede at hans kolik skyldes stor vægtstigning. Den er dog bremset og han tager nu meget lidt på (under 100 gram om ugen).

Hans kolik er overordnet set aftaget. Han græder stadig ofte og let, men ikke i så mange timer. Jeg har accepteret, at vi ikke har et barn vi kan placere på gulvet, imens vi laver praktiske ting, så problemet er ikke, at vi skal bære ham/lege med ham hele tiden. Jeg er snarere bekymret for, om han har ondt, og om det på sigt vil hæmme hans udvikling. Han klynker og semi-græder, hvis han ikke bliver båret (på den rigtige måde - dvs. man kan ikke selv sidde ned med ham, men man skal stå op og gå rundt). Det er muligt at aflede hans klynk i 1-2 min. ad gangen ved fx legetøj, og i lidt længere stræk når vi synger eller laver rytmik. Han kører dog hurtigt sur i en aktivitet, og klynker/græder indtil man har præsenteret ham for en ny han gider, eller bærer ham rundt i lidt tid.

Jeg forestiller mig, at det enten skyldes at han har ondt i maven eller at han er træt.

Jeg har i en periode prøvet at amme hver 3 time for at give maven ro. Men det har ikke hjulpet på hans utilfredshed. Jeg tror ikke han kan forblive mæt, da han kun vil amme 2-4 min på hvert bryst, hvorefter han nægter ved at lave flitsbue. Ofte nægter han helt at spise, medmindre jeg ammer ham i sengen.

Vi har også, som jeg beskrev i sidste brev, haft ...

Annonce

... en del udfordringer med at få ham til at sove længere lure i løbet dagen. Idet vi tager tid på hans søvn kan jeg konstatere, at han sjældent sover længere end 35 min. Når han vågner er han som oftest glad og smiler, han bliver dog hurtigt pylret og utilfreds igen.

Længden på luren forbliver kort uanset om han sover i slyngevuggen, barnevogn (Gående), selen eller sengen. Jeg kan enkelte gange få ham til at sove lidt længere i sengen, hvis han får lidt bryst når han vågner og vi har mørklægningsgardinerne nede. Oftest bliver han dog bare ked af det, hvis jeg forsøger. Det sker også en gang eller to om ugen, at han sover en 1-2 timers lur. Vi har dog ikke identificeret et mønster ifm. de lange lure.

Om natten sover han med mig i en dobbeltseng. Vi følger retningslinjerne for “samsovning”, idet værelset er koldt, sengen er stor og fast, han kan ikke falde ud da hans egen seng står ved siden af, ligesom vi ikke har dyner, puder, stofbleer og andet liggende i sengen. Han selv sover med en slags sovepose, da jeg er bange for at han sparker sin dyne over hovedet. Han sover mellem 9 og 11 timer om natten og en 4-5 korte lurer i løbet af dagen.

Derudover er vi begyndt at give ham lidt hirse- og quinoagrød.

Jeg vil høre om du har nogle råd til hvad hams utilfredshed skyldes? Jeg bliver oftest spist af med, at “alle babyer er forskellige” og “alle babyer græder”. Dette er jeg med på, men jeg har dog endnu ikke mødt nogen anden baby, som er lige så utilfreds som vores, så jeg er indstillet på at se lidt på hvad vi evt. kan gøre.

De bedste hilsner
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor