Bliver meget frustreret

10. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 år

Bliver meget frustreret

Kære Helen

Nu har jeg igen brug for et godt råd.

Jeg har den dejligste lille dreng som bliver 2 år lige om lidt. Han er en sød, kærlig og omsorgsfuld fyr, men kan nogle gange have svært ved at udtrykke sine frustrationer.
Jeg ved godt at det er en svær alder lige nu og at der sker rigtig meget i hovedet på ham.

Sproget drøner bare derudaf og synes egentlig han er god til at bruge ord.
Frustrationerne kommer når det er noget der ikke helt kører, eller noget han ikke må. Ting som for os er helt logiske, som f.eks. at stikke fingrene ind i dørsprækken eller kaste med legetøjet.

Han bliver sur og hidsig og kan smide sig ned på gulvet i raseri. Når det går vildest for sig kan han finde på at slå sig selv eller banke hovedet ned i vores klinkegulv. Det er denne selvdestruktive adfærd jeg har et problem med. Det gør virkelig ondt på mig, når det sker og også på ham selvfølgelig. Han bliver ked af det og vi forklarer at man ikke må slå ...

Annonce

... sig selv eller banke hovedet i gulvet.

Som en lille note til historien oplever vi desværre at han bliver bidt i dagplejen. Det startede før sommerferien og vi oplever jævnligt at han kommer hjem med mere eller mindre voldsomme bidemærker. Det er vi selvfølgelig meget kede af og har også snakket ned dagplejemoren af flere omgange. Hun lover at hun er opmærksom på det og gør hvad hun kan.

Min dreng er en stille fyr der desværre ikke altid reagerer, hvis der sker noget ubehageligt. Han græder måske ikke og er bare stille. Derfor kan det også være svært for hende at opdage.
Jeg er bange for at bideriet kan have noget med hans selvdestruktive adfærd at gøre.

Mine spørgsmål går på:

Hvordan lærer jeg ham bedst at få sagt fra? Vi har prøvet med NEJ og STOP og jeg synes vi snakker rigtig meget om det.

En anden ting er hvordan jeg bedst lærer ham at takle frustrationerne? I stedet for at gøre sig selv ondt!

På forhånd tak,

Hilsen Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor