Brev:
Bliver meget frustreret
10. oktober 2019
Alder:
2 år
Bliver meget frustreret
Kære Helen
Nu har jeg igen brug for et godt råd.
Jeg har den dejligste lille dreng som bliver 2 år lige om lidt. Han er en sød, kærlig og omsorgsfuld fyr, men kan nogle gange have svært ved at udtrykke sine frustrationer.
Jeg ved godt at det er en svær alder lige nu og at der sker rigtig meget i hovedet på ham.
Sproget drøner bare derudaf og synes egentlig han er god til at bruge ord.
Frustrationerne kommer når det er noget der ikke helt kører, eller noget han ikke må. Ting som for os er helt logiske, som f.eks. at stikke fingrene ind i dørsprækken eller kaste med legetøjet.
Han bliver sur og hidsig og kan smide sig ned på gulvet i raseri. Når det går vildest for sig kan han finde på at slå sig selv eller banke hovedet ned i vores klinkegulv. Det er denne selvdestruktive adfærd jeg har et problem med. Det gør virkelig ondt på mig, når det sker og også på ham selvfølgelig. Han bliver ked af det og vi forklarer at man ikke må slå sig selv eller banke hovedet i gulvet.
Som en lille note til historien oplever vi desværre at han bliver bidt i dagplejen. Det startede før sommerferien og vi oplever jævnligt at han kommer hjem med mere eller mindre voldsomme bidemærker. Det er vi selvfølgelig meget kede af og har også snakket ned dagplejemoren af flere omgange. Hun lover at hun er opmærksom på det og gør hvad hun kan.
Min dreng er en stille fyr der desværre ikke altid reagerer, hvis der sker noget ubehageligt. Han græder måske ikke og er bare stille. Derfor kan det også være svært for hende at opdage.
Jeg er bange for at bideriet kan have noget med hans selvdestruktive adfærd at gøre.
Mine spørgsmål går på:
Hvordan lærer jeg ham bedst at få sagt fra? Vi har prøvet med NEJ og STOP og jeg synes vi snakker rigtig meget om det.
En anden ting er hvordan jeg bedst lærer ham at takle frustrationerne? I stedet for at gøre sig selv ondt!
På forhånd tak,
Hilsen Mor