Stoppe med sutten og hjælp til ikke at tisse i sengen om natten

26. september 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Stoppe med sutten og hjælp til ikke at tisse i sengen om natten

Hej Helen.

Her kommer lige lidt blandede spørgsmål.

Vores ældste søn som bliver 4 år til marts afleverede sine sutter da han var 2,7 år (efter hans eget ønske) og klarede det så flot, desværre var jeg meget gravid, træt og have været så dum at gemme en sut til hvis det slet ikke gik.

I denne periode blev han ofte vildt sur og ked af det og vi ikke slet ikke nå ind til ham, samtidig med at han drømte om natten som gjorde han råbe og slog. Jeg kunne slet ikke overskue det med en lille på vej og en nat fandt jeg sutten og så var der ro.. Den afleverede han så efter lillebrors ankomst, men samme aften savnede han den og blev vildt sur og ked af det, siden da har han taget en eller flere af hans lille bror sutter. Så han sover altid med en af hans sutter.

Vi prøver at fjerne dem helt om dagen så ingen af dem har sut der men nogle gange har lillebror brug for den. Og når storebror ser den finder han også en.

Vi han snakket med ham om at når julemanden kommer så er det slut ...

Annonce

... med at låne lillebror sutter, og den er han "med på". Men har du nogle gode råd?

Har "slået" mig selv oveni hovedet at jeg ikke kunne holde ud da han selv valgte at smide den, inden lillebror kom.. Men kan jeg ikke lave om på nu. Desværre.

Næste spørgsmål, omhandler at storebror smed bleen da han var 2,5 mdr og det er gået super godt, kort efter smed han den også om natten. Men det sidste halve år ca er han begyndt i perioder at tisse i sengen hver nat.

Vi har forsøgt alt muligt. Selvfølgelig altid at tisse af inden natten. Han vil gerne sove nøgen men vi har prøvet at han skal have underbukser på for at se om han så bedre han fornemme at han komme til at tisse lidt. Han bliver på ingen måde led af det. Det røre ham ikke. Og vi skælder ham aldrig ud over det, men vi samsover eller han har sin seng op af vores og nogle gange kravler han så hen. Så det er ved at være lidt trælst at vågnede i en tis pool. Nogle gode råd ?

Med venlig hilsen
en heldig mor til 2 dejlige drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder