Brev:
Stimuli - hvor meget og hvor lidt?
15. september 2019
Alder:
4 mdr.
Stimuli - hvor meget og hvor lidt?
Hej Helen.
Her kommer et par spørgsmål om stimuli. Herhjemme har vi en pige på 4 mdr og vi nyder at lege, synge og snakke med hende. Men altså, hvornår bliver al den leg og stimuli for meget af det gode?
Vi kan godt være nervøse for, om vores gode intentioner om at lege og hygge med hende, egentlig er mere stimuli end hun bør få.
Vi ved at hvis hun kigger væk, betyder det at hun er færdig med stimuli, men det oplever vi sjældent.
Så altså, to spørgsmål:
Kan du komme med et konkret forslag til en døgnrytme med søvn, mad, leg og sang, motoriske øvelser, legetæppe alene, alenetid uden indtryk osv? Og hvad med fra 5 og 6 mdr?
Alenetid uden indtryk - Vi voksne og større børn kan godt have brug for bare at være, altså ikke at lave noget. Har en baby egentligt det? Skal vi ligge hende engang i mellem i løbet af dagen uden legetøj og bare lade hende hvile hjernen?
Tak for gode råd.
Mange hilsner
De legeglade forældre 🙂