Kravle og generthed

18. august 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kravle og generthed

Kære Helen

Jeg har lidt forskellige spørgsmål ang. motorisk udvikling og trivsel, som jeg håber, du vil kommentere.

Vores datter på 5,5 måneder viser stor motorisk interesse. Hun viste tidligt tegn på at løfte hovedet og da hun blev 4 måneder trillede hun første gang fra ryg til mave. Sidenhen triller hun konstant fra ryg til mave, men endnu ikke fra mave til ryg. Hun nyder samtidig at undersøge ting i sine hænder og sidde med en ske selv. Armene og især benene kører konstant på hende og det lyser ud af hende, at hun gerne vil frem og videre. Hun viser små tegn på at kunne sidde selv, og vi gætter og håber på, at hun inden for få uger kan møve sig frem på maven, da både numsen, benene og armene indikerer dette. Der er dog et stykke vej endnu og vores datter er åbenlyst frustreret over dette. Hun ligger meget på maven og det meste af tiden, brummer og ”piver” hun af ren og skær frustration. Det kræver rummelighed at lytte til det hele dagen Vi forsøger at lade hende lege med en bold eller en bevægelig rangle, så hun bruger sin krop og ”glemmer” frustrationen, fordi hun er så optaget af legen. Men kan vi på andre måder hjælpe hende i forhold til at møve/kravle?

Vores datter har altid ”snakket” meget og højlydt. Hun er dog begyndt at hvine ...

Annonce

... helt vildt højt. Er det en måde at træne sin stemme på?

Hun har samtidig perioder, hvor hun rækker/blafrer helt vildt med tungen og spyttet står ud til alle sider. Børn gør selvfølgelig sjove ting, men vi kan ikke tolke, om det måske er et forsøg på kysselyde, en måde at sige tak på eller måske sult. Kender du til det?

Sidste spørgsmål lyder, om et barn i hendes alder allerede kan vise tegn på generthed? Eller behov for ekstra stor tryghed?

Vi har flere gange oplevet, at hun græder af angst og utryghed, når vi er andre steder end hjemme. Og vi har svært ved at gøre hende rolig igen. Vi gør meget ud af at have hende ved os i starten, når vi er nye steder og vise hende den trygge base. Men den utrolige glade og nysgerrige baby, vi har derhjemme, forsvinder totalt ude i den rigtige verden. Er vi fx afsted med bilen, skal hun helst have sovet i bilen, fået en ren ble og være 100% fyldt op med mælk for at hun kan vise glæde ved andre steder. Samtidig virker hun mere glad for at være udenfor og mærke viden og se træer og fugle, end at være indenfor hvor der er mennesker. Kan det også bare være en fase? Har du nogen gode råde til at hjælpe hende lidt videre ud i verdenen og interagere med både børn og voksne?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre