Brev:
Kravle og generthed
18. august 2019
Alder:
5 mdr.
Kravle og generthed
Kære Helen
Jeg har lidt forskellige spørgsmål ang. motorisk udvikling og trivsel, som jeg håber, du vil kommentere.
Vores datter på 5,5 måneder viser stor motorisk interesse. Hun viste tidligt tegn på at løfte hovedet og da hun blev 4 måneder trillede hun første gang fra ryg til mave. Sidenhen triller hun konstant fra ryg til mave, men endnu ikke fra mave til ryg. Hun nyder samtidig at undersøge ting i sine hænder og sidde med en ske selv. Armene og især benene kører konstant på hende og det lyser ud af hende, at hun gerne vil frem og videre. Hun viser små tegn på at kunne sidde selv, og vi gætter og håber på, at hun inden for få uger kan møve sig frem på maven, da både numsen, benene og armene indikerer dette. Der er dog et stykke vej endnu og vores datter er åbenlyst frustreret over dette. Hun ligger meget på maven og det meste af tiden, brummer og ”piver” hun af ren og skær frustration. Det kræver rummelighed at lytte til det hele dagen Vi forsøger at lade hende lege med en bold eller en bevægelig rangle, så hun bruger sin krop og ”glemmer” frustrationen, fordi hun er så optaget af legen. Men kan vi på andre måder hjælpe hende i forhold til at møve/kravle?
Vores datter har altid ”snakket” meget og højlydt. Hun er dog begyndt at hvine helt vildt højt. Er det en måde at træne sin stemme på?
Hun har samtidig perioder, hvor hun rækker/blafrer helt vildt med tungen og spyttet står ud til alle sider. Børn gør selvfølgelig sjove ting, men vi kan ikke tolke, om det måske er et forsøg på kysselyde, en måde at sige tak på eller måske sult. Kender du til det?
Sidste spørgsmål lyder, om et barn i hendes alder allerede kan vise tegn på generthed? Eller behov for ekstra stor tryghed?
Vi har flere gange oplevet, at hun græder af angst og utryghed, når vi er andre steder end hjemme. Og vi har svært ved at gøre hende rolig igen. Vi gør meget ud af at have hende ved os i starten, når vi er nye steder og vise hende den trygge base. Men den utrolige glade og nysgerrige baby, vi har derhjemme, forsvinder totalt ude i den rigtige verden. Er vi fx afsted med bilen, skal hun helst have sovet i bilen, fået en ren ble og være 100% fyldt op med mælk for at hun kan vise glæde ved andre steder. Samtidig virker hun mere glad for at være udenfor og mærke viden og se træer og fugle, end at være indenfor hvor der er mennesker. Kan det også bare være en fase? Har du nogen gode råde til at hjælpe hende lidt videre ud i verdenen og interagere med både børn og voksne?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Trine