Opstart i børnehave og dagpleje

8. august 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Opstart i børnehave og dagpleje

Hej Helen.

Så er vi flyttet til byen, hvor vi ønsker at blive boende efter en tid som hjemmegående og hvor vi boede i mine forældres hus. Vi er kommet godt på plads og jeg havde fortsat begge børn hjemme i to måneder før sommerferien, så de ikke skulle begynde institution før de var faldet til i huset. Det hele er gået så godt, og vi er så glade for vores beslutning. Særligt blev jeg så glad for at gå hjemme med børnene, at jeg ville ønske jeg kunne gøre det igen, men den store fyldte 3 år i april og jeg kunne mærke hans behov for aktivitet og leg med andre børn.

Vi begyndte oppe i børnehaven med at komme et par timer om dagen, hvor jeg var der (også med lillesøster) og så gik vi hjem igen. det var vigtigt for mig, at han blev tryg der, før jeg ville lade ham være alene. den anden uge vi kom der, kunne jeg gå nogle timer, når han var i leg. Han virker glad der. Nu er vi på den anden side af sommerferien og han skal af sted igen. De to første dage i børnehaven gik fantastisk. Hans ven sad nemlig og ventede på ham og så er der ikke noget. så får jeg et dejligt farvel-kys og hej hej mor. Men er den ene ven der ikke i børnehave eller på anden måde ikke tilgængelig, så er min søn dybt ulykkelig. han skriger og græder at han vil med hjem og det er som om, han slet ikke finder tryghed eller trøst hos nogle af pædagogerne. Og jeg står der med lillesøster på armen som så også begynder at græde og som hele vejen hjem rækker en arm ud og peger efter storebror. jeg føler jeg gør overgreb på begge børn, som om jeg ...

Annonce

... fjerner dem fra hinanden.. Jeg føler mig helt ødelagt indeni. lillesøster græder hele vejen hen i dagplejen og den time om dagen jeg har aftalt med dagplejemoren om at være der, kan jeg godt glemme. lillesøster græder og græder og går hen til døren. jeg har været der tre gange med hende af 30 min hvor hun bare græder. Jeg kan slet ikke overskue det og pludselig føler jeg mig presset på tid, fordi jeg skal begynde på studie 1. september.

Min familie kan godt forstå jeg synes det er svært og hårdt, men jeg får også at vide, at det jo er fordi jeg har gået hjemme med dem og det måske også handler om, at jeg skal være klar. Sådan har jeg det bare slet ikke. jeg vil så gerne, at mine børn kommer i institution og har det godt der. jeg trænger virkelig til at gøre mit studie færdig, jeg har et år tilbage og jeg glæder mig virkelig meget til ikke kun at være hjemmegående mor. men når mine morgener lige nu er sammen med to så ulykkelige børn, så er det bare rigtig svært at se lys for enden af tunnellen.

Er der noget jeg kan gøre anderledes? Hvordan får jeg min store dreng til at blive mere tryg i børnehaven?

Måske jeg skal skrive det i et andet brev, men hvordan i alverden får jeg nogensinde lillesøster til at gå i dagpleje, når det smitter sådan?

Jeg føler det så håbløst lige nu. Det skal lige siges, at jeg ringer op i børnehaven og spørger til, hvordan han har det og de siger at han er ked af det ind i mellem, men når det lykkedes at aflede ham med leg virker han ikke så ked af det.

Venligst
Vædderens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder