Brev:
Bider negle og tisser paa gulvet
25. april 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Bider negle og tisser paa gulvet
Kaere Helen
Jeg skriver fordi vores datter er begyndt at goere nogle ting, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tolke eller reagere paa.
1) Hun er begyndt at bide negle. Er det noget man boer stoppe op overfor og taenke over, om der stikker noget psykologisk under? Jeg tror egentlig bare at hun goer det, fordi hun har opdaget at hun kan. Jeg proever at sige til hende, at jeg gerne vil have, hun lader vaere, men ind til videre sker det fortsat fra tid til anden. Hun faar nemt negleroedder, som vi klipper ned (og tilstraeber generelt at klippe negle ofte). Hun kan ikke lade vaere med at "pille" i dem, hvilke nogle gange resulterer i, at det kommer til at goere ondt. Saa maaske har hun bare fokus paa negle og negleroedder nu? Eller?
2) I sidste weekend begyndte hun at tisse i bukserne eller paa gulvet. Hun har ellers ikke brugt ble i dagtimerne siden sidste sommer. I loebet af ugen er det blevet klart, at det kun er hjemme hun goer det, og kun naar jeg er hjemme. Saa jeg forestiller mig at hun maaske er ved at undersoege, hvad mor siger til det? Jeg proever paa ikke at goere et stort nummer ud af det. Jeg toerrer op, giver rent toej paa, siger til hende at jeg gerne vil have at hun gaar ud paa potten i stedet for. Er der andet at goere? Tror som sagt at det er meget bevidst fra hendes side.
Ioevrigt er hun soed og dejlig, saa det er mindre spoergsmaal i denne omgang, men alligevel. Der er ikke sket noget naevnevaerdigt paa det seneste, som jeg taenker at hun reagerer paa. Faktisk er vi omvendt kommet ind i en god rytme efter en lidt haard start paa aaret med kindtaender, ny barnepige, boernehave og saadan.
Mange hilsener
Anne