Brev:
Dreng på 2 år skriger hysterisk
23. april 2019
Alder:
2 år, 1 mdr.
Dreng på 2 år skriger hysterisk
Hej Helen,
først og fremmest tak for det fyldestgørendesvar på tidligere indlæg. Vi er nu gået igang med dine anbefalinger, og håber de bærer frugt.
Nå, men vi har også en dreng på 2 år, der heldigvis spiser lystigt... dog er hans/vores udfordring at han er meget bestemt og skriger hysterisk, hvis han ikke får sin vilje, eller afbryder ham i noget sjovt, og af og til når han skal sove.
Vi har 2 udfordringer jeg håber du kan hjælpe med her. Det ene er natte / putte-ritual, da vi alle sover sammen, og han af og til slet ikke vil i seng, og begynder på sit skrigeri, når vi vil putte ham. Der er altid en af os inde hos ham, når vi putter til han sover...
Vi prøver at anerkende hans følelser, og siger vi godt kan forstå han bliver ked, men at han skal sove nu. Når han når helt op at ringe ryger han på skødet og får en krammer og et kys til at han falder lidt ned, hvor efter vi lægger ham igen. I værste fald tage det over en time on off med gråd/brok. - Som forældre er vi blevet enige om at vi skal stå fast og ikke give efter, da vi tænker det først bliver værre, hvis han får sin vilje. - hvad gør vi bedst her?
Anden udfordring er i løbet af dagen kommer vi i situationer, hvor han også kan ende i skrigeri eller slå og kaste med ting. Vi ved det er pga. manglende sprog at han udtrykker sig den vej. og ofte er det pga. vi afbryder en sjov leg, eller skal hjem fra noget sjovt at han bliver frustreret.
Igen prøver vi at italesætte hans følelser og forstå hvor øv det er at blive forstyrret. Kan vi gøre noget for at undgå det skrigeri, som jo er hans måde at brokke sig på, og endnu vigtigtigere, undgå at han kaster med biler og sten mm.?
Han er en dreng med store følelser og stort tempremant, så der er også mange glade og sjove stunder med ham.
Håber du har nogle guldkorn til os :-)
Med venlig hilsen
den fortvivlede far