Meget pylret fra starten af

12. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Meget pylret fra starten af

Hej Helen

Min datter har været hvad jeg ville kalde svær, lige fra starten af!
Hun har dertil et par meget gode lunger, som man kan kalde det, så det går ikke stille for sig, når hun er ked/pylret/træt/sulten/utålmodig...

Til at starte med vag problemet nok mest at hun var sulten og jeg ik havde nok mælk. Men da det så ikke længere var et problem, var hendes adfærd stadig den samme. Gråd før, under og efter søvn. Gråd gråd gråd... mange gange uden en årsag jeg kunne finde, hvor jeg da også havde hendes hos lægen et par gange uden fund...

Min sundhedsplejerske siger jeg har fået en datter med temperament, det kan man så ikke rigtig modsige... men stadig sidder jeg tilbage med følelsen af det kunne være anderledes. Det er meget svært at være i, hun giver lyd fra sig 80% af hendes vågne timer, og jeg er ærlig talt ved at blive sindsyg.

Jeg syns at jeg har prøvet lidt af det hele, uden de helt store resultater. Har haft besøg af en zoneterapeut, og også selv været til kursus i de basale gør-det-selv zoneterapi. Har også haft hende til kiropraktor, hvor hun har fået behandlinger for låste ryghvirvler i øvre del af ryggen. Hendes adfærd er dog stadig stort set uændret. Hun vil kun kortvarigt ligge på sit legetæppe, og kun hvis jeg er inden for visuel rækkevidde. Hun kunne trille fra ryg til mave 15 uger gammel, og kan nu som 5,5 md rulle begge veje... men stadig ...

Annonce

... ikke tilfreds lige gyldigt hva stilling hun er i.

Det meste af dagen har jeg hende fysisk på/ved mig, så kun kan sidde/stå/hoppe som hun vil, dog kan dette ikke holde hende tilfreds særlig længe...

Og så kommer vi til lure/søvn... hver en lur starter med gråd, men få lykkelige undtagelser. De fleste undtagelser indvolverer en vikle eller en barnevogn. Jeg bruger den samme rutine hver gang hun skal sove, flaske og putning med musik, i hendes seng, før har hun sovet i en babynest, men den ville hun ikke længere sove i, for ca 1 md siden. Hun græder også tit i søvne, og ofte vågner hun i denne tilstand, og er ikke til at hjælpe videre i søvnen. Hertil vare hendes lure typisk 45 min, hvorfor hun skal have 4 lure på en dag.

Natten er Gudskelov blevet lidt bedre, her kan jeg holde hende i søvnen i op til 4 timer, heri ligger det jo så at jeg ikke sover 4 timer, da det kræver jeg både vender hende af og til, hiver hende en sut en gang i mellem, og holder hende i hånden når hun græder. Dagene er derfor en lang gang underholdning og tidsregning... så jeg ikke prøver at længe hende for tidligt til en lur, og så jeg ved hvor længe hun har sovet. Mange gange prøver jeg jo at få hende til ar sove længere, men lykkedes sjældent. Mange gange er hun tydeligt stadig træt, og pylret fra start til næste lur...

Hvad er dit indtryk af situationen?

Med venlig hilsen
en meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder