Brev:
Meget pylret fra starten af
12. januar 2019
Alder:
5 mdr.
Meget pylret fra starten af
Hej Helen
Min datter har været hvad jeg ville kalde svær, lige fra starten af!
Hun har dertil et par meget gode lunger, som man kan kalde det, så det går ikke stille for sig, når hun er ked/pylret/træt/sulten/utålmodig...
Til at starte med vag problemet nok mest at hun var sulten og jeg ik havde nok mælk. Men da det så ikke længere var et problem, var hendes adfærd stadig den samme. Gråd før, under og efter søvn. Gråd gråd gråd... mange gange uden en årsag jeg kunne finde, hvor jeg da også havde hendes hos lægen et par gange uden fund...
Min sundhedsplejerske siger jeg har fået en datter med temperament, det kan man så ikke rigtig modsige... men stadig sidder jeg tilbage med følelsen af det kunne være anderledes. Det er meget svært at være i, hun giver lyd fra sig 80% af hendes vågne timer, og jeg er ærlig talt ved at blive sindsyg.
Jeg syns at jeg har prøvet lidt af det hele, uden de helt store resultater. Har haft besøg af en zoneterapeut, og også selv været til kursus i de basale gør-det-selv zoneterapi. Har også haft hende til kiropraktor, hvor hun har fået behandlinger for låste ryghvirvler i øvre del af ryggen. Hendes adfærd er dog stadig stort set uændret. Hun vil kun kortvarigt ligge på sit legetæppe, og kun hvis jeg er inden for visuel rækkevidde. Hun kunne trille fra ryg til mave 15 uger gammel, og kan nu som 5,5 md rulle begge veje... men stadig ikke tilfreds lige gyldigt hva stilling hun er i.
Det meste af dagen har jeg hende fysisk på/ved mig, så kun kan sidde/stå/hoppe som hun vil, dog kan dette ikke holde hende tilfreds særlig længe...
Og så kommer vi til lure/søvn... hver en lur starter med gråd, men få lykkelige undtagelser. De fleste undtagelser indvolverer en vikle eller en barnevogn. Jeg bruger den samme rutine hver gang hun skal sove, flaske og putning med musik, i hendes seng, før har hun sovet i en babynest, men den ville hun ikke længere sove i, for ca 1 md siden. Hun græder også tit i søvne, og ofte vågner hun i denne tilstand, og er ikke til at hjælpe videre i søvnen. Hertil vare hendes lure typisk 45 min, hvorfor hun skal have 4 lure på en dag.
Natten er Gudskelov blevet lidt bedre, her kan jeg holde hende i søvnen i op til 4 timer, heri ligger det jo så at jeg ikke sover 4 timer, da det kræver jeg både vender hende af og til, hiver hende en sut en gang i mellem, og holder hende i hånden når hun græder. Dagene er derfor en lang gang underholdning og tidsregning... så jeg ikke prøver at længe hende for tidligt til en lur, og så jeg ved hvor længe hun har sovet. Mange gange prøver jeg jo at få hende til ar sove længere, men lykkedes sjældent. Mange gange er hun tydeligt stadig træt, og pylret fra start til næste lur...
Hvad er dit indtryk af situationen?
Med venlig hilsen
en meget træt mor