Brev:
Far og storesøster er HSP
19. september 2018
Alder:
5 år, 2 mdr.
Far og storesøster er HSP
Kære Helen
Min mand er HSP (highly sensitive person) og dermed ekstra påvirket af sine omgivelser (lyde, steminger, andres reaktioner etc.). Det tager vi som familie naturligvis hensyn til, så godt vi kan, i hverdagen.
Min mand mener, at vores datter (storesøster på 5 år) også er HSP (både hans far og storebror er det også), og vi vil derfor høre dig, om der er særlige reaktionsmønstre eller andet, vi kan holde øje med?
Storesøster er generelt ret robust og eksempelvis ikke bange for at lege alene i børnehaven. Hun er udadvendt og har gode nære venner, men hun er ikke begrænset af, om hendes bedste veninde er kommet og vil lege det samme som hun.
Hun er, ligesom jeg, meget selvstændig og egenrådig, men også fintfølende og fællesskabsorienteret - især omkring vores familie. Hun elsker, når vi alle fire laver ting sammen.
Det som min mand oplever som sensitiv, oplever jeg mere som en fase hun er i. Hun kan være påvirket af en situation eller en stemning, men det kan måske lige så meget være, fordi hun netop i det øjeblik er overtræt eller sulten eller bare har haft en dårlig dag.
Jeg håber, du kan hjælpe med input omkring, hvad vi kan / skal være opmærksomme på.
Kærlig hilsen
L