Far og storesøster er HSP

19. september 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 2 mdr.

Far og storesøster er HSP

Kære Helen

Min mand er HSP (highly sensitive person) og dermed ekstra påvirket af sine omgivelser (lyde, steminger, andres reaktioner etc.). Det tager vi som familie naturligvis hensyn til, så godt vi kan, i hverdagen.

Min mand mener, at vores datter (storesøster på 5 år) også er HSP (både hans far og storebror er det også), og vi vil derfor høre dig, om der er særlige reaktionsmønstre eller andet, vi kan holde øje med?

Storesøster er generelt ret robust og eksempelvis ikke bange for at lege alene i børnehaven. Hun er udadvendt og har gode nære venner, men hun er ikke begrænset af, om hendes ...

Annonce

... bedste veninde er kommet og vil lege det samme som hun.

Hun er, ligesom jeg, meget selvstændig og egenrådig, men også fintfølende og fællesskabsorienteret - især omkring vores familie. Hun elsker, når vi alle fire laver ting sammen.

Det som min mand oplever som sensitiv, oplever jeg mere som en fase hun er i. Hun kan være påvirket af en situation eller en stemning, men det kan måske lige så meget være, fordi hun netop i det øjeblik er overtræt eller sulten eller bare har haft en dårlig dag.

Jeg håber, du kan hjælpe med input omkring, hvad vi kan / skal være opmærksomme på.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor