Vedrørende øjenkontakt og kommunikation

17. maj 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Vedrørende øjenkontakt og kommunikation

Kære Helen

Vi har en dejlig datter som er 8 uger og 3 dage gammel, og er født en uge før termin. Vi er begyndt at have en intens og længerevarende øjenkontakt med hende, hvor hun sommetider pludre. Denne øjenkontakt kan vi have med hende når vi sidder med hende i vores arme, eller hvis hun ligger på puslebordet, aktivitetstæppet eller på en dyne på sofaen, hvor vi sidder tæt på hende, mens hun sommetider basker begejstret med arme og ben når man taler til hende, men så snart vi sætter hende foran os for, at have øjenkontakt og tale med hende, så kigger hun væk, ligger sig til at sove eller forsøger at vride sig væk med benene.

Jeg har forsøgt at gøre det du skriver i din bog omkring barnets udvikling og gå stille til værks, og det er kun lykkedes mig et par gange, at fange hendes blik og få øjenkontakt og pludre med hende i denne stilling. Det samme er tilfældet når sundhedsplejersken har holdt hende sådan, så har hun lagt sig til at sove, og det gør hun generelt når vi er ude og andre skal holde hende.

Jeg er meget bekymret for om det har noget at gøre med vores relation til hende, siden hun ikke ønsker kontakt up front, har jeg grund til min bekymring? ...

Annonce

... Eller er det fint hvis vi blot har en god kontakt med hende på de andre måder? Det skal lige siges at hun ikke har været så vandt til at vi talte til hende på den måde ved at holde hende foran os, men er begyndt på det efter vi så sundhedsplejersken holde hende foran sig. Vi taler meget til hende så snart hun er vågen, da hun sover rigtig meget. Jeg føler at jeg er blevet god til at forstå hendes forskellige behov, og imødekomme dem, hvilket jeg ved kan have indflydelse på relationen og tilknytningen. Hun har heller ikke så let til smil endnu, jeg tror jeg har oplevet det to gange men hun græder ikke så meget kun når hun giver udtryk for sine behov for mad, ro når hun har mavekneb osv så hun virker generelt tilfreds nok .

Bør vi være bekymret? Eller skal vi tænke det nok skal komme med den tætte kontakt og smil?

Min kæreste og jeg har forskellige tilgange til hende, og føler min kæreste generelt har lidt svært ved at læse hendes behov sommetider, kan det have en indflydelse? Jeg vil så gerne gøre det bedste for vores datter, og skabe en god tilknytning til hende men måske hun mærker den bekymring jeg går med? Håber på et snarlig svar

Bedste hilsner
Morlille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.