Brev:
Vedrørende øjenkontakt og kommunikation
17. maj 2018
Alder:
2 mdr.
Vedrørende øjenkontakt og kommunikation
Kære Helen
Vi har en dejlig datter som er 8 uger og 3 dage gammel, og er født en uge før termin. Vi er begyndt at have en intens og længerevarende øjenkontakt med hende, hvor hun sommetider pludre. Denne øjenkontakt kan vi have med hende når vi sidder med hende i vores arme, eller hvis hun ligger på puslebordet, aktivitetstæppet eller på en dyne på sofaen, hvor vi sidder tæt på hende, mens hun sommetider basker begejstret med arme og ben når man taler til hende, men så snart vi sætter hende foran os for, at have øjenkontakt og tale med hende, så kigger hun væk, ligger sig til at sove eller forsøger at vride sig væk med benene.
Jeg har forsøgt at gøre det du skriver i din bog omkring barnets udvikling og gå stille til værks, og det er kun lykkedes mig et par gange, at fange hendes blik og få øjenkontakt og pludre med hende i denne stilling. Det samme er tilfældet når sundhedsplejersken har holdt hende sådan, så har hun lagt sig til at sove, og det gør hun generelt når vi er ude og andre skal holde hende.
Jeg er meget bekymret for om det har noget at gøre med vores relation til hende, siden hun ikke ønsker kontakt up front, har jeg grund til min bekymring? Eller er det fint hvis vi blot har en god kontakt med hende på de andre måder? Det skal lige siges at hun ikke har været så vandt til at vi talte til hende på den måde ved at holde hende foran os, men er begyndt på det efter vi så sundhedsplejersken holde hende foran sig. Vi taler meget til hende så snart hun er vågen, da hun sover rigtig meget. Jeg føler at jeg er blevet god til at forstå hendes forskellige behov, og imødekomme dem, hvilket jeg ved kan have indflydelse på relationen og tilknytningen. Hun har heller ikke så let til smil endnu, jeg tror jeg har oplevet det to gange men hun græder ikke så meget kun når hun giver udtryk for sine behov for mad, ro når hun har mavekneb osv så hun virker generelt tilfreds nok .
Bør vi være bekymret? Eller skal vi tænke det nok skal komme med den tætte kontakt og smil?
Min kæreste og jeg har forskellige tilgange til hende, og føler min kæreste generelt har lidt svært ved at læse hendes behov sommetider, kan det have en indflydelse? Jeg vil så gerne gøre det bedste for vores datter, og skabe en god tilknytning til hende men måske hun mærker den bekymring jeg går med? Håber på et snarlig svar
Bedste hilsner
Morlille