15 mdr dreng virker ked og frustreret når mor er i nærheden

12. maj 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15 mdr dreng virker ked og frustreret når mor er i nærheden

Kære Helen

Søde, dejlige og glade lille Valdemar på 15 1/2 mdr virker pt. enormt udfordret, ked af det og ret pylret.....når jeg er i nærheden. Faren kan stå op med ham om morgenen, hygge og have det dejligt, men lige så snart jeg træder ind i stuen til dem og siger godmorgen, går han hen til mig eller direkte hen til der hvor sutterne står og græder indtil han får en sut. Nogle gange vil han op til mig, men det virker mest af alt som om, han bare vil have mig til at gå hen til noget (han peger og klynker; selv hvis jeg følger hans pegen er det svært at gennemskue hvad han vil).

Forleden skulle jeg hente ham fra dagplejen, hvor de var i større legestue-sammenhæng. Her så jeg at han med sin dagplejemor kom ud fra puslerummet; han gik forrest og med sådan et nysgerrigt udtryk. Han betragtede alt det spændende og de andre børn. Jeg satte mig på hug, kaldte på ham og ventede til han registrerede mig. Han begyndte at klynkede og gik hen til den barnevogn, der stod ved min side; han ville op i den (nok efter en sut). Jeg tog ham op, forsøgte at trøste, men der gik lang tid. Dagplejemor fortalte at han havde haft en god dag, været glad - men selvfølgelig havde der været mange indtryk.

Han trives stort i dagplejen; er tæt knyttet til dagplejemor men brokker sig naturligt når vi går fra ham. Han er glad for sine bedsteforældre og når de er på besøg shiner han og charmerer os alle.
Han begyndte at gå for nogle måneder siden og lige for tiden, hvor vi er en del ude vil han rigtig gerne en masse ting - primært det der ikke er muligt for ham som at sidde på storesøsters cykel, gå med en gåvogn. Men han lykkedes også med vandlege og ...

Annonce

... flytten-rundt-på-jord-og-sten.

Jeg er tit alene med Valdemar og hans storesøster på knap 4. Lige for tiden tæller jeg minutterne til puttetid, for det er i den grad anstrengende. Han virker ikke glad og kan nogle gang have svært ved at finde ro i en leg - den bliver i hvert fald afbrudt når han kommer i tanke om sin mor og begynder at klynke/græde. Jeg kan ikke altid hjælpe ham ind i legen igen. På mange måder virker ham bare gladere når han er sammen med alle andre end mig - det er så frustrerende og jeg aner ikke hvordan jeg skal møde ham og jeg er bange for at jeg er ved at spolere en skøn lille dreng. For jeg bliver nogle gange frustreret over hans hjælpeløshed og det mærker han selvfølgelig. Der er nogle praktiske ting, jeg skal når far ikke er hjemme og selvom alt er kogt ned til det mest nødvendige, så kan det være svært. Jeg har "hul igennem" til ham, når vi tumler rundt i sofaen eller i vores seng.....

Vi har talt om, hvorvidt vi skal vænne ham af med sutten i løbet af dagen - for han efterspørger den meget herhjemme. I dagplejen bruger han den kun ved middagsluren. Men vi holder ikke hans ulykkelige gråd ud; og han bliver bare så ked: står mod køkkenskabet og græder eller kaster sig ned på gulvet. Han lader sig ikke trøste ret nemt og det virker bare så voldsomt at overlade ham i den gråd.

Han har lige fået dræn - det har hjulpet en del. Og er tænderne kommet; det har selvfølgelig været mærkbart. Og for kort tid siden begyndte han med maske pga astmatisk bronkitis - det gjorde alverden til forskel for hans nætter og overskud.

Hvad skal jeg gøre? Han er bare så skøn en dreng, men han virker ulykkelig. Og jeg er ved at blive skør af det.

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.