Brev:
Slut med sut og tiden derefter
4. januar 2018
Alder:
3 år, 3 mdr.
Slut med sut og tiden derefter
Kære Helen.
Vi tog sønnens sut i midten af november. Vi havde snakket med ham om det længe og en aften prøvede far at putte uden og det gik fint. Det gjorde det i tre-årig dage hvor han godtnok var længere om at falde i søvn end normalt men ellers var der intet at mærke. Derfor sendte vi sutten til julemanden som straks kvitterede med en gave. Mormor havde lovet ham loge det han havde lyst til i en legetøjsbutik så han fandt en fin slut med sut gave fra dem også. Han har hele december spurgt efter sutten og har klaget lidt ved fx at sige mig stor dreng. Mig bruger ikke sut. Den udtalelse kom fx i forbindelse med at han skulle sove. Den sidste uges tid har han ikke spurgt så meget men fingrene kommer mere og mere ind i munden og det er ved at blive en virkelig dårlig vane.
Inden vi tog sutten brugte han den stort set kun når han skulle sove. Men fingrene er inde i munden konstant.
Han er fra slut september 2014 så han er ved at være stor og ingen i hans gruppe bruger sut længere.
Han har en lillesøster der er 17 måneder yngre som stadig bruger sut. Han har dog aldrig taget hendes eller kommenteret at hun fik sin ved sengetid.
Hvad er det lige vi gør ved de fingre. Vi lader ham høre musik når han skal sove - lidt som en erstatning, da han er god til at falde til ro på den måde. Han får også lov til at sove hos os når han er utryg. Han har altid haft en nusseklud som han har ved sig altid. Nye bamser bliver ikke accepteret. Men fingrene er som sagt i munden døgnet rundt efterhånden og tidligere ville han tage dem ud når vi kommenterede det. Det gør han ikke længere. Hans bluse er helt våd både på mave og på ærmer fordi han savler.
Han er 3 år og 3 måneder