Slut med sut og tiden derefter

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Slut med sut og tiden derefter

Kære Helen.

Vi tog sønnens sut i midten af november. Vi havde snakket med ham om det længe og en aften prøvede far at putte uden og det gik fint. Det gjorde det i tre-årig dage hvor han godtnok var længere om at falde i søvn end normalt men ellers var der intet at mærke. Derfor sendte vi sutten til julemanden som straks kvitterede med en gave. Mormor havde lovet ham loge det han havde lyst til i en legetøjsbutik så han fandt en fin slut med sut gave fra dem også. Han har hele december spurgt efter sutten og har klaget lidt ved fx at sige mig stor dreng. Mig bruger ikke sut. Den udtalelse kom fx i forbindelse med at han skulle sove. Den sidste uges tid har han ikke spurgt så meget men fingrene kommer mere og mere ind i munden og det er ved at blive en virkelig dårlig vane.

Inden vi tog sutten brugte han den stort set kun når han ...

Annonce

... skulle sove. Men fingrene er inde i munden konstant.

Han er fra slut september 2014 så han er ved at være stor og ingen i hans gruppe bruger sut længere.

Han har en lillesøster der er 17 måneder yngre som stadig bruger sut. Han har dog aldrig taget hendes eller kommenteret at hun fik sin ved sengetid.

Hvad er det lige vi gør ved de fingre. Vi lader ham høre musik når han skal sove - lidt som en erstatning, da han er god til at falde til ro på den måde. Han får også lov til at sove hos os når han er utryg. Han har altid haft en nusseklud som han har ved sig altid. Nye bamser bliver ikke accepteret. Men fingrene er som sagt i munden døgnet rundt efterhånden og tidligere ville han tage dem ud når vi kommenterede det. Det gør han ikke længere. Hans bluse er helt våd både på mave og på ærmer fordi han savler.

Han er 3 år og 3 måneder

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.