To sprog

31. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

To sprog

Hej Helen

Her hjemme taler vi to sprog til vores søn, jeg taler kun dansk og min mand taler det andet sprog til vores søn. Min mand og jeg taler også det andet sprog til hinanden. Men nu er jeg begyndt at tale lidt mere af det andet sprog til vores søn, fordi vi gerne vil have at han kan forstå og tale det andet sprog? Måske ikke på samme niveau som dansk men vi vil ihvertfald gerne så han kan tale og forstå på et mellem niveau hvis man kan sige det sådan.

Skal jeg kun holde mig til dansk? Eller er det fint at jeg taler begge sprog til ham? Jeg tænker lidt på om det måske vil forvirre ham, hvis jeg blander sprogene. Og at det vil medføre at han ikke bliver lige så stærk i dansk hvis dansk ...

Annonce

... ikke bliver en del af sproget derhjemme? Han får vel et større ordforråd tænker jeg hvis jeg taler dansk til ham herhjemme. Hvad er din holdning?

Bliver han "dårligere" til dansk hvis jeg også begynder at tale det andet sprog?

Jeg er f.eks. vokset op med det andet sprog derhjemme og dansk udenfor hjemmet. Men jeg kan huske at jeg manglede lidt i forhold til mine danske klassekammerater. Og det vil jeg ikke have at min søn kommer til, jeg vil gerne have at han føler sig hjemme i dansk. Så måske skal jeg kun tale dansk til ham? Og lade far tale det andet sprog?

Jeg har flest timer med vores søn, så det jeg taler til ham har en stor indflydelse. Far har lange arbejdsdage lige nu.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin