Brev:
Opstart dagpleje
22. december 2017
Alder:
9 mdr.
Opstart dagpleje
Hej Helen
Min datter på 9 mdr skal starte i dagpleje om halvanden måned og jeg har i den forbindelse lidt spørgsmål.
Hun er en pige som er MEGET glad for begge sine forældre (og nok allermest mor i situationer hvor der behøves trøst men far er næsten lige så god). Det er jo selvfølgelig skønt men det betyder samtidig at hun ikke er så glad for andre mennesker. Hvis hun sidder ved os eller kravler rundt eller feks sidder i en indkøbsvogn så smiler hun, snakker , vinker og griner til andre og er bestemt ikke genert eller indadvendt. Men lige så snart hun kommer op til andre (feks bedsteforældre) så bliver hun så ked af det og vil med det samme retur til far og mor. Også selvom far og mor stadig er i hendes synsfelt.. og går vi ud af rummet så bryder hendes verden helt sammen.
Hun ser ofte begge sæt bedsteforældre (i hvert fald 3 gange pr måned) så det er ikke fordi de er fremmede, men de er bare ligesom bedst på tryg afstand. Det samme gør sig gældende med alle andre mennesker. Hun har søgt meget tryghed ved os siden hun blev født og vi har hele tiden troet at det blev anderledes når hun blev lidt ældre men det har ikke ændret sig. Og det gør nu, at vi er en smule nervøse for dagplejeopstart. For hvis hun ikke er tryg ved mennesker hun har set ofte, hvordan skal det så ikke gå et, for hende, fremmed sted??
Kan du give os lidt retningslinjer for hvordan vi hjælper hende bedst i opstarten?
Det skal lige tilføjes at hun ellers er et meget glad og kommunikerende barn. Hun er meget tydelig omkring sine følelser og man er aldrig usikker på hvad hun vil. Hun kravler rigtigt og rejser sig op ved borde og stole. Spiser masser af 'rigtig mad' og sover godt så hun trives på alle parametre.
Med venlig hilsen
Mor