Opstart dagpleje

22. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Opstart dagpleje

Hej Helen

Min datter på 9 mdr skal starte i dagpleje om halvanden måned og jeg har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Hun er en pige som er MEGET glad for begge sine forældre (og nok allermest mor i situationer hvor der behøves trøst men far er næsten lige så god). Det er jo selvfølgelig skønt men det betyder samtidig at hun ikke er så glad for andre mennesker. Hvis hun sidder ved os eller kravler rundt eller feks sidder i en indkøbsvogn så smiler hun, snakker , vinker og griner til andre og er bestemt ikke genert eller indadvendt. Men lige så snart hun kommer op til andre (feks bedsteforældre) så bliver hun så ked af det og vil med det samme retur til far og mor. Også selvom far og mor stadig er i hendes synsfelt.. og går vi ud af rummet så bryder hendes verden helt sammen.

Hun ser ofte begge sæt bedsteforældre (i hvert fald 3 gange pr måned) så det ...

Annonce

... er ikke fordi de er fremmede, men de er bare ligesom bedst på tryg afstand. Det samme gør sig gældende med alle andre mennesker. Hun har søgt meget tryghed ved os siden hun blev født og vi har hele tiden troet at det blev anderledes når hun blev lidt ældre men det har ikke ændret sig. Og det gør nu, at vi er en smule nervøse for dagplejeopstart. For hvis hun ikke er tryg ved mennesker hun har set ofte, hvordan skal det så ikke gå et, for hende, fremmed sted??

Kan du give os lidt retningslinjer for hvordan vi hjælper hende bedst i opstarten?

Det skal lige tilføjes at hun ellers er et meget glad og kommunikerende barn. Hun er meget tydelig omkring sine følelser og man er aldrig usikker på hvad hun vil. Hun kravler rigtigt og rejser sig op ved borde og stole. Spiser masser af 'rigtig mad' og sover godt så hun trives på alle parametre.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder