Brev:
Svær afhentning i vuggestuen
27. november 2017
Alder:
19 mdr.
Svær afhentning i vuggestuen
Hej Helen
Vores datter på 19 måneder trives rigtig godt og er en meget glad lille pige. Hun har altid været glad for sin vuggestue - som er en integreret institution med familie stuer, altså der er både børnehavebørn og vuggestue børn på hver stue, og Institutionen er forholdsvis stor. Hun har efter den aller første indkøring var overstået, altid været nem at aflevere og bliver taget rigtig godt imod af både børn og voksne hver morgen.
Vuggestuen beskriver hende som meget glad - og en modig pige, som af sig selv løber rundt på stuerne og leger med mange forskellige børn (så meget som de nu leger sammen i den størrelse). Hvilket for mig er et tegn på at hun er rigtig tryg og glad for at være der. Af natur er hun meget iagttagende og tilbageholdende i nye situationer - men når hun først er tryg, er hun meget modig og nysgerrig.
Hun er altid lidt betuttet når vi afleverer, men rækker selv armene hen mod den voksne vi afleverer til og siger fint farvel, lidt stille men helt uden dramatik. Hvilket er fantastisk!
Vi afleverer hende normalt kl 8.30/9.00 og hun bliver hentet igen ca kl 16.15, med undtagelse én dag om ugen hvor hun bliver hentet af sine bedsteforældre kl 14.
Vores udfordring er, at når vi henter - enten hendes far eller jeg - er hun rigtig svær at få med hjem! Når vi henter hende er hun altid godt igang med et eller andet, men de voksne siger ofte at hun også lige har sagt far eller mor - så det er som om hun godt er klar over at nu kommer en af os snart.
Når hun får øje på mig smiler hun, og vil gerne op til et kram - men vil lige så hurtigt ned igen og løber hen til en ny ting på stuen - måske fordi hun gerne vil vise mig nogle af de ting hun leger med?
Jeg giver hende lidt tid til det - men fortæller hende også rimelig hurtigt at nu skal vi hjem, inden jeg løfter hende op. Det er så her dramaet begynder - hun protesterer højlydt og stritter imod med hele kroppen, så det er svært at holde hende. Jeg sætter hende ned igen og siger at hun også gerne selv må gå ud og hjælpe med at åbne døren og ned til flyverdragten - men det vil hun slet ikke. Så altså det ender med en lettere dramatisk exit ned til flyverdragten, hvorfra hun stikker af igen hen til en rutsjebane i den anden ende af institutionen - og selvom jeg giver hende lov til at rutsje et par gange - fortsætter dramaet - hun protesterer højlydt og sparker og vrider sig ud af mine arme, indtil jeg endelig har fået hende i tøjet og vi er på vej ud til cyklen. Når først hun har fået tøjet på og vi gå hen mod døren er hun faldet til ro - og vi kan helt stille og roligt cykle hjem.
Når vi kommer hjem er hun for det meste glad og rolig igen - hun får ofte lov til at se lidt tegnefilm med en lille snack - og det er tydligt at det lige får hende til at koble helt af. Og vi har næsten altid en rigtig hyggelig aften sammen.
Det er dog en lidt frustrerende måde at hente hende på - for os alle sammen - jeg har ikke set andre børn reagere på den måde - og kan ikke helt finde ud af hvad det går ud på? Og hvad vi kan gøre for at få en lidt hyggeligere og mindre dramatisk afhentning..
Både hendes far og jeg gør alt for at hele hente situationen er så rolig som mulig - uden stress med at komme ud af døren. Men tænker heller ikke at det nytter at trække det alt for meget i langdrag?
Hun har generelt fået meget mere temperament, og bliver nemt frustreret når der er ting der ikke fungerer for hende osv. hvilket jo er en naturlig del af den alder hun har nu - og generelt er hun rimelig nem at trøste og få på ret køl igen. Men lige i denne situation er det så svært!!
Så mit spørgsmål er, hvorfor reagerer hun sådan?
Og hvad kan vi gøre for at gøre hende mindre frustreret og få en lidt rarere start på vores aften sammen?
Hilsen