Konflikter - 16 måneder

3. november 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Konflikter - 16 måneder

Kære Helen,

Vores datter er nu 16 måneder og i en rivende udvikling. Hun er rigtig godt med motorisk og elsker at kravle op og ned af ting og bruger meget tid på at forsøge at tage strømper, sko osv på. Hun har en mening om, hvordan de fleste ting skal foregå og bliver meget frustreret, når det ikke går efter hendes hoved, enten når vi ikke forstår hvad hun vil, eller det af en eller anden årsag ikke kan blive som hun vil.

Jeg synes vi forsøger at imødekomme hende rigtig meget og jeg forsøger altid at tænke om ikke det kan blive som hun gerne vil, i stedet for bare at sige nej. Eller at finde en mellemvej hvor hun er nogenlunde glad (f.eks. at hun starter med strømpen og så gør jeg resten). Hvis der er nogle ting som hun ikke må rode med, så forsøger vi at lægge det væk. Alligevel har vi mange "konflikter" hvor hun enten brokker sig meget eller får deciderede sammenbrud. Det kan f.eks. være over at hun ikke får lov at trykke på knapperne på emhætten (som hun kun kan nå når vi holder hende, og det er lidt svært at gøre i timer i træk) eller at hun ikke må få smørpakken.

Sutten hjælper ofte, men den synes vi jo ikke hun skal have hele tiden (og meget af hendes brok går på at hun gerne vil have sutten, som hun godt ved ligger i skuffen). Og iPad med tegnefilm hjælper også altid - men det er jo igen heller ikke den mest gangbare løsning.

Jeg kan ikke finde ud af om vi har været lidt for gode til at følge hendes ønsker og hun derfor nu har svært ved når det ikke går som hun vil? Eller om det er en naturlig udvikling. Jeg synes virkelig jeg gør hvad jeg kan for at mindske konflikter og alligevel har vi maange hver dag. Det bliver også en smule stressende altid at skulle ...

Annonce

... tænke over hvad der ikke må være i hendes synsfelt, fordi hun så vil have det (smørpakken, kopper, solbriller, knive, cykellygter...) Har du nogen ideer til hvordan vi mindsker konflikterne i hverdagen eller kommer bedre igennem dem der er?

Derudover vil jeg gerne høre dine råd omkring brug af sut i denne alder. Vi forsøger at hun kun har den når hun sover eller hvis hun græder fordi hun har slået sig. Dog har vuggestuen en lidt mere lempelig suttepolitik og hun har ofte haft sutten derovre, især ved aflevering og sidst på eftermiddagen (vi har dog talt med dem, og det virker til at det er blevet mindre - men det er svært for hende at sutterne står synligt fremme og ofte når jeg kommer og henter går hun over og peger på hylden hvor de ligger og brokker sig meget eller får et sammenbrud hvis ikke hun får den). Derhjemme har vi haft held med at hun selv får lov at ligge sutten i skuffen når hun står op om morgenen eller efter lur, men indimellem nægter hun og har den så indtil hun skal spise. Og som sagt efterspørger hun den ofte hvis hun bliver ked eller vi vælger selv at give hende den hvis hun ikke er til at trøste.

Hun har været en del syg og har fået tænder hvor hun har haft tydeligt ondt og har fået lov at have sutten og det har selvfølgelig ikke gjort det nemmere. Det er bare hårdt at have så mange konflikter over den sut oveni alle de andre konflikter. Burde hun bare have lov at have den når hun efterspørger den eller ikke vil af med den? Eller vil det hjælpe os at lave endnu 'strengere' regler så hun kun har den når hun sover og ikke ellers? Har du nogle gode råd til hvordan man får sutten fra hende hvis hun nægter at give den frivilligt?

På forhånd tak for hjælpen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre