Brev:
Konflikter - 16 måneder
3. november 2017
Alder:
16 mdr.
Konflikter - 16 måneder
Kære Helen,
Vores datter er nu 16 måneder og i en rivende udvikling. Hun er rigtig godt med motorisk og elsker at kravle op og ned af ting og bruger meget tid på at forsøge at tage strømper, sko osv på. Hun har en mening om, hvordan de fleste ting skal foregå og bliver meget frustreret, når det ikke går efter hendes hoved, enten når vi ikke forstår hvad hun vil, eller det af en eller anden årsag ikke kan blive som hun vil.
Jeg synes vi forsøger at imødekomme hende rigtig meget og jeg forsøger altid at tænke om ikke det kan blive som hun gerne vil, i stedet for bare at sige nej. Eller at finde en mellemvej hvor hun er nogenlunde glad (f.eks. at hun starter med strømpen og så gør jeg resten). Hvis der er nogle ting som hun ikke må rode med, så forsøger vi at lægge det væk. Alligevel har vi mange "konflikter" hvor hun enten brokker sig meget eller får deciderede sammenbrud. Det kan f.eks. være over at hun ikke får lov at trykke på knapperne på emhætten (som hun kun kan nå når vi holder hende, og det er lidt svært at gøre i timer i træk) eller at hun ikke må få smørpakken.
Sutten hjælper ofte, men den synes vi jo ikke hun skal have hele tiden (og meget af hendes brok går på at hun gerne vil have sutten, som hun godt ved ligger i skuffen). Og iPad med tegnefilm hjælper også altid - men det er jo igen heller ikke den mest gangbare løsning.
Jeg kan ikke finde ud af om vi har været lidt for gode til at følge hendes ønsker og hun derfor nu har svært ved når det ikke går som hun vil? Eller om det er en naturlig udvikling. Jeg synes virkelig jeg gør hvad jeg kan for at mindske konflikter og alligevel har vi maange hver dag. Det bliver også en smule stressende altid at skulle tænke over hvad der ikke må være i hendes synsfelt, fordi hun så vil have det (smørpakken, kopper, solbriller, knive, cykellygter...) Har du nogen ideer til hvordan vi mindsker konflikterne i hverdagen eller kommer bedre igennem dem der er?
Derudover vil jeg gerne høre dine råd omkring brug af sut i denne alder. Vi forsøger at hun kun har den når hun sover eller hvis hun græder fordi hun har slået sig. Dog har vuggestuen en lidt mere lempelig suttepolitik og hun har ofte haft sutten derovre, især ved aflevering og sidst på eftermiddagen (vi har dog talt med dem, og det virker til at det er blevet mindre - men det er svært for hende at sutterne står synligt fremme og ofte når jeg kommer og henter går hun over og peger på hylden hvor de ligger og brokker sig meget eller får et sammenbrud hvis ikke hun får den). Derhjemme har vi haft held med at hun selv får lov at ligge sutten i skuffen når hun står op om morgenen eller efter lur, men indimellem nægter hun og har den så indtil hun skal spise. Og som sagt efterspørger hun den ofte hvis hun bliver ked eller vi vælger selv at give hende den hvis hun ikke er til at trøste.
Hun har været en del syg og har fået tænder hvor hun har haft tydeligt ondt og har fået lov at have sutten og det har selvfølgelig ikke gjort det nemmere. Det er bare hårdt at have så mange konflikter over den sut oveni alle de andre konflikter. Burde hun bare have lov at have den når hun efterspørger den eller ikke vil af med den? Eller vil det hjælpe os at lave endnu 'strengere' regler så hun kun har den når hun sover og ikke ellers? Har du nogle gode råd til hvordan man får sutten fra hende hvis hun nægter at give den frivilligt?
På forhånd tak for hjælpen.