Brev:
Om at sige fra
25. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Om at sige fra
Hej Helen,
Min søn er glad og leger over hele huset han kravler i lynets hast og øver sig i at gå. Min udfordring er at når man siger ”nej” til ham synes han nogle gange det er sjovt. Andre gange har jeg indtryk af at han har fundet ud af at der er visse ting han ikke må og derfor gør det – om det er for at få opmærksomhed eller hvad der er hans motiv har jeg ikke et bud på.
To eksempler:
1) Vi har en hund og derfor står der også hundemad og –vand fremme. Han har tidligere puttet en af hundens godbidder i munden og det faldt ikke lige i hans smag. I en periode efter smagsprøven rørte han ikke ved hendes mad – men nu har han fundet ud af at man jo ikke behøver tage alt i munden når man bare kan kaste med dem. De laver nogle sjove lyde når de lander på gulvet – og får mor og far til at reagerer.
2) Vi har en gulvplante i stuen, når han nærmer sig den kan han godt finde på at sidde og kigge på den og ryste på hovedet (altså sige nej – det er så sødt at jeg smelter indeni). Ofte kan man distrahere ham og finde noget legetøj, men andre gange kan han ikke holde sig og må lige røre ved den. Det er som udgangspunkt ikke et problem at han røre ved den og skulle den vælte skal det jo bare tørres op.
Mit spørgsmål er mere hvordan jeg skal håndtere situationerne. Er han gammel nok til at forstå at nogle ting må man ikke? Ikke dermed sagt at han aldrig skal mindes om det – men mere om det er ok at sætte klare grænser allerede nu.
Jeg føler jeg skal sige ”nej” til ham og mene det og vise ham at det ikke er ok det han gør, det går for så vidt også fint nok – men nogle gange gør han det alligevel og griner ad mig samtidig.
Jeg ved ikke helt om jeg skal tolke det som at han er tryg nok til at prøve grænser af eller at han ikke ved hvor han har mig.
Håber du vil dele et par råd.
Med venlig hilsen
Kris