Om at sige fra

25. oktober 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Om at sige fra

Hej Helen,

Min søn er glad og leger over hele huset han kravler i lynets hast og øver sig i at gå. Min udfordring er at når man siger ”nej” til ham synes han nogle gange det er sjovt. Andre gange har jeg indtryk af at han har fundet ud af at der er visse ting han ikke må og derfor gør det – om det er for at få opmærksomhed eller hvad der er hans motiv har jeg ikke et bud på.

To eksempler:
1) Vi har en hund og derfor står der også hundemad og –vand fremme. Han har tidligere puttet en af hundens godbidder i munden og det faldt ikke lige i hans smag. I en periode efter smagsprøven rørte han ikke ved hendes mad – men nu har han fundet ud af at man jo ikke behøver tage alt i munden når man bare kan kaste med dem. De laver nogle sjove lyde når de lander på gulvet – og får mor og far til at reagerer.

2) Vi har en gulvplante i stuen, når han nærmer sig den kan han godt finde på at sidde og kigge på den ...

Annonce

... og ryste på hovedet (altså sige nej – det er så sødt at jeg smelter indeni). Ofte kan man distrahere ham og finde noget legetøj, men andre gange kan han ikke holde sig og må lige røre ved den. Det er som udgangspunkt ikke et problem at han røre ved den og skulle den vælte skal det jo bare tørres op.

Mit spørgsmål er mere hvordan jeg skal håndtere situationerne. Er han gammel nok til at forstå at nogle ting må man ikke? Ikke dermed sagt at han aldrig skal mindes om det – men mere om det er ok at sætte klare grænser allerede nu.

Jeg føler jeg skal sige ”nej” til ham og mene det og vise ham at det ikke er ok det han gør, det går for så vidt også fint nok – men nogle gange gør han det alligevel og griner ad mig samtidig.
Jeg ved ikke helt om jeg skal tolke det som at han er tryg nok til at prøve grænser af eller at han ikke ved hvor han har mig.

Håber du vil dele et par råd.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder