Brev:
Adfærd 16 mdr
25. september 2017
Alder:
16 mdr.
Adfærd 16 mdr
Kære Helen,
Tak for god hjælp i din brevkasse.
Nu skriver jeg igen, lidt som forsættelse på mit tidligere brev omkring min datters adfærd i forbindelse med nye steder og mennesker.
Jeg ved godt, at jeg ikke skal sammenligne med andre børn, men synes godt nok, hun er noget for sig på nogle områder:-) Jeg har haft en forventning om, at hendes forbeholdenhed for fremmede steder og mennesker ville være bedre nu. På nogle punkter er det bedre, fx begyndte hun at gå som 13,5 mdr gammel og elsker nu, at gå på gaden og kigge og pege på biler, cykler, hunde, busser og så skal jeg sige, hvad det hedder. Hun elsker at gå! Nu vil hun næsten ikke op i sin klapvogn, hvor hun som 1 årig ikke ville ud af den, så her er sket lidt.
Men hvis vi møder nogle bekendte på vejen og jeg stopper for at snakke så tager hun min hånd og hiver mig væk og nærmest råber. Det er især hvis folk vover at sige Hej til hende.
Noget andet der undrer mig er, at hun ikke vil være på legepladser. Jeg har forsøgt med den samme legeplads i mange mdr for hun skulle blive tryg, både med få og mange mennesker, men det samme sker: hun styrer mod nærmeste udgang efter få minutter og råber på mig, hiver i lågen og vil bare ud. Nogle gange går det lidt hvis der er gynger eller bakker hun kan gå på. Hun vil hellere ud og kigge på fx et parkeringsanlæg hvor bilerne kommer op af jorden og en port går op og i, eller bare gå og gå og gå afsted på gaderne og pege. Hun er lissom ikke på et sted eller område ad gangen. Sådan er det bare og det er jo også fint nok endnu, synes jeg, undrer mig bare...
Der hvor jeg synes vi har et problem er med nye steder, hvor vi skal indenfor. Det er både butikker og hjemme hos folk uanset om der er mange eller få mennesker men nok værrer med mange mennesker. Hvis hun skal ud af sin vogn og ind et nyt sted, skriger hun lige med det samme og bliver ved!. Jeg har forsøgt med afledning fx bøger og sæbebobler som hun elsker, men intet virker. Vi bliver simpelthen nødt til at gå ud. Det har gjort at jeg nu i nogle måneder har undgået at tage ud til nogen og hun ikke kommer med i butikker så vidt muligt. Det skal siges at vi har haft nogle hårde måneder med kindtænder og fortænder som skulle frem så hun har været ekstra pylret. De er nu igennem, men det er samme adfærd stadig.
Når vi har besøg hjemme er der ingen problemer med fremmede selvom hun ikke kaster sig i armene på dem. Bare de vil lege lidt.
Er det ikke lidt underligt, at så snart vi krydser en fremmed dørtærskel så går det galt? Og hvorfor kan hun ikke være på et område i et stykke tid? Er det noget vi skal prøve at 'øve' eller skal jeg undgå de situationer ? Det er jo med det samme, det sker.
Hun er begyndt at sige 'a de' (hvad er det), taler ellers kun sort, men forstår meget og jeg har indtryk af hun har et stort ordforråd. I øjeblikket er hun meget optaget af at gå på trapper, op ad bakker og prøver at løbe.
Hun har altid været urolig og grædende nye steder fra helt lille og havde kolik de første 2-3 mdr af sit liv. Hun har aldrig rigtig ville ligge i mine arme, altid vredet sig fri. Meget urolig altid. Ville ikke være i barnevogn, dog gerne sove i den. Amning tog 5 min og så var hun videre. Bæresele blev hun rigtig glad for dog.
Vi har selvfølgelig været til både læge og ørelæge men intet skulle være fysisk galt, så jeg tror, jeg har en følsom pige. Planen var at starte hende i pasning som 13 mdr gammel, men jeg har faktisk udskudt det pga hun ikke virker klar og jeg i princippet kan gå hjemme længe.
Jeg søger bare lidt råd om denne adfærd og hvordan vi bedst tackler den. Måske du tidligere har hørt om noget lignende?
Med venlig hilsen
Anemone