Adfærd 16 mdr

25. september 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Adfærd 16 mdr

Kære Helen,

Tak for god hjælp i din brevkasse.

Nu skriver jeg igen, lidt som forsættelse på mit tidligere brev omkring min datters adfærd i forbindelse med nye steder og mennesker.

Jeg ved godt, at jeg ikke skal sammenligne med andre børn, men synes godt nok, hun er noget for sig på nogle områder:-) Jeg har haft en forventning om, at hendes forbeholdenhed for fremmede steder og mennesker ville være bedre nu. På nogle punkter er det bedre, fx begyndte hun at gå som 13,5 mdr gammel og elsker nu, at gå på gaden og kigge og pege på biler, cykler, hunde, busser og så skal jeg sige, hvad det hedder. Hun elsker at gå! Nu vil hun næsten ikke op i sin klapvogn, hvor hun som 1 årig ikke ville ud af den, så her er sket lidt.

Men hvis vi møder nogle bekendte på vejen og jeg stopper for at snakke så tager hun min hånd og hiver mig væk og nærmest råber. Det er især hvis folk vover at sige Hej til hende.

Noget andet der undrer mig er, at hun ikke vil være på legepladser. Jeg har forsøgt med den samme legeplads i mange mdr for hun skulle blive tryg, både med få og mange mennesker, men det samme sker: hun styrer mod nærmeste udgang efter få minutter og råber på mig, hiver i lågen og vil bare ud. Nogle gange går det lidt hvis der er gynger eller bakker hun kan gå på. Hun vil hellere ud og kigge på fx et parkeringsanlæg hvor bilerne kommer op af jorden og en port går op og i, eller bare gå og gå og gå afsted på gaderne og pege. Hun er lissom ikke på et sted eller område ad gangen. Sådan er det bare og det er jo også fint nok endnu, synes jeg, undrer mig bare...

Der hvor jeg synes vi har et problem er med nye steder, hvor vi skal indenfor. Det er både butikker og hjemme hos folk uanset om der er mange eller få mennesker men nok værrer med mange mennesker. Hvis hun skal ud af sin vogn og ind et nyt sted, skriger ...

Annonce

... hun lige med det samme og bliver ved!. Jeg har forsøgt med afledning fx bøger og sæbebobler som hun elsker, men intet virker. Vi bliver simpelthen nødt til at gå ud. Det har gjort at jeg nu i nogle måneder har undgået at tage ud til nogen og hun ikke kommer med i butikker så vidt muligt. Det skal siges at vi har haft nogle hårde måneder med kindtænder og fortænder som skulle frem så hun har været ekstra pylret. De er nu igennem, men det er samme adfærd stadig.

Når vi har besøg hjemme er der ingen problemer med fremmede selvom hun ikke kaster sig i armene på dem. Bare de vil lege lidt.

Er det ikke lidt underligt, at så snart vi krydser en fremmed dørtærskel så går det galt? Og hvorfor kan hun ikke være på et område i et stykke tid? Er det noget vi skal prøve at 'øve' eller skal jeg undgå de situationer ? Det er jo med det samme, det sker.

Hun er begyndt at sige 'a de' (hvad er det), taler ellers kun sort, men forstår meget og jeg har indtryk af hun har et stort ordforråd. I øjeblikket er hun meget optaget af at gå på trapper, op ad bakker og prøver at løbe.

Hun har altid været urolig og grædende nye steder fra helt lille og havde kolik de første 2-3 mdr af sit liv. Hun har aldrig rigtig ville ligge i mine arme, altid vredet sig fri. Meget urolig altid. Ville ikke være i barnevogn, dog gerne sove i den. Amning tog 5 min og så var hun videre. Bæresele blev hun rigtig glad for dog.

Vi har selvfølgelig været til både læge og ørelæge men intet skulle være fysisk galt, så jeg tror, jeg har en følsom pige. Planen var at starte hende i pasning som 13 mdr gammel, men jeg har faktisk udskudt det pga hun ikke virker klar og jeg i princippet kan gå hjemme længe.

Jeg søger bare lidt råd om denne adfærd og hvordan vi bedst tackler den. Måske du tidligere har hørt om noget lignende?

Med venlig hilsen
Anemone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.