Mere utryg og bange end normalt - 2,5 år

19. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Mere utryg og bange end normalt - 2,5 år

Kære Helen,

Lige endnu et brev angående min dreng som fylder 2,5 år til september.

Vi synes, at han den sidste måneds tid ca har virket mere utryg og bange end han normalt er.

Han går i dagpleje til hverdag, og har altid været glad for det. Vi var på ferie sydpå i starten af juni måned, og derefter var han syg en uge efterfølgende så han var ikke i dagpleje ca 14 dage i streg. Siden da har der været mange morgener, hvor han ikke ville afsted i dagpleje, han har været grædende og kastet sig ned på gulvet i gråd. Nogle dage har jeg holdt ham hjemme på grund af det, da jeg er på barsel med min datter. Men andre dage har han fået en sut og sin nusseklud, og så er han kommet afsted men har været ked, når han er blevet afleveret. Vores dagplejemor fortæller, at det altid går meget hurtigt over, og at han er som han plejer, når han er hos hende. Han er midlertidig også begyndt at blive ked af det, når vi skal på besøg hos folk - han tør næsten ikke gå med ind, fordi han er bange for, at vi aflevere ham og går. Også selvom det fx er hos hans mormor og morfar vi besøger, og dem ser han ellers hver uge.

Han blive meget sjældent passet - det sidste år efter vi har fået vores datter er det vel sket Max 3 gange. Derudover er Han meget mor-syg, og han bliver meget ked af det når han ikke ved hvor jeg er eller jeg skal noget uden ham, mens han så skal være hjemme tilbage sammen med sin lillesøster og far.

Han er også begyndt at være mere bange for alle mulige ting. For at give et eksempel havde vi skiftet batteri på en brandalarm på hans værelse. Den har altid hængt der, men han blev mere bevidst om den var der efter den have været nede. Den blinker rødt en gang i mellem for at signalere, at der er strøm på. De sidste to aftener har han været helt vildt bange efter han er blevet puttet. Og han turde ikke engang kigge på alarmen. Han var så bange at han svedte helt. I dag har vi så pillet alarmen ned ...

Annonce

... igen. Alligevel græder han voldsomt og siger han er bange - men jeg ved ikke for hvad. Generelt har han altid været lidt bange for høje lyde eller ting som siger noget og han ikke forstår hvad det er. Fx et batteri til en hækklipper som var til opladning.

Han er også blevet mere pylret de sidste uger. Han græder over nærmest ingenting - den mindste modgang- det kan være en lille sten i hans sko fx, eller når tingene ikke lige lykkes for ham.

Jeg er lidt bekymret for at han virker så utryg og bange. Har du nogle ideer om hvad det kan handle om ? Er det normalt for hans alder og den udvikling han går igennem nu ?

Han skal som skrevet i mit andet brev starte i børnehave efter ferien i slutningen af august måned, dvs, når han er lige knap 2,5 år. Det er en institution, hvor de trækker de jævnaldrende ud i mindre grupper til alderssvarende aktiviteter. Børnene i hans gruppe vil være 3/4 år, og normeringen på hans stue vil være 16 børn til 3 voksne. Disse ting gør, at jeg har kunne finde nogenlunde ro ved, at han skal starte i børnehave før tid. Men med hans utryghed pt er jeg bare så bekymret for hvordan det skal gå.

Jeg kan ikke ændre på, at han skal i børnehave. Så jeg har brug for at høre dine tanker omkring hans adfærd nu, og hvad vi kan gøre for at gøre han bliver mere tryg og mindre bange. Han går på sommerferie i 4 uger fra i morgen, og skal så starte i den nye institution efter ferien.

Ellers kan jeg fortælle at han i øvrigt ellers er en glad og kvik dreng. At han er fuldt ud med i sin udvikling sprogligt og motorisk. Han er kærlig og omsorgsfuld og elsker at grine og lave sjov. Hans appetit har aldrig fejlet noget og gør det stadig ikke og er dermed også i trivsel hvad det angår. I dagplejen beskrives han på samme måde. Det er ikke hele tiden at han pt virker mere utryg og bange- men der er sket en forskel og det er derfor jeg skriver.

Med venlig hilsen
Moren til pseudotvillinger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer