Brev:
Baby 10,5 måneder og skæren tænder
27. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Baby 10,5 måneder og skæren tænder
Kære Helen,
Sonia fik de to miderste tænder i undermunden da hun var 8 måneder. Så var der stille omkring hendes tænder indtil for ca. en uge siden, hvor begge fortænder og tænderne ved siden fortænderne pludselig begyndte at kigge frem. Inden da havde vi nydt et par uger med uafbrudt søvn fra kl. 23 til 6.00-6.30 - SÅ dejligt! Især efter en lang periode på over en måned, hvor Sonia vågnede hver halve til hele time HELE natten.
Med de nye tænder (og introduktionen af mme i grød?!) er Sonia så begyndt at vågne med gråd 1-3 gange om natten:-( Når jeg kommer ind på værelset ligger hun i sengen MED sutten i munden og græder eller klynker. Jeg nusser hende på ryggen og hænderne og hun falder ret hurtigt i søvn igen. Er det tænderne der gør ondt om natten?
Derudover er Sonia om dagen begyndt at gnide de nye tænder i under- og overmund mod hinanden og det lyder ganske forfærdeligt! Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg siger forfærdet "nej!" til hende, men hun fortsætter ufortrødent... Er det bare fordi det er en helt ny fornemmelse i munden, og går det over af sig selv?
Endelig har Sonia været ret glad for at få børstet tænder - altså indtil de nye tænder kom frem. Nu skal hun bare se tandbørsten, så begynder hun at græde og vride sig - og munden bliver lukket med det samme. Jeg prøver at gøre en leg ud af det og børste lidt på mine egne tænder for at vise hende at det ikke er så slemt, men selv om hun så også åbner munden er det kun kort - så lukker hun igen. Jeg må så åbne munden på hende og hurtigt, men blidt selvfølgelig, give tænderne en tur, men det holder hårdt. Jeg er lidt bange for at hun kommer til at associere dét at få børstet tænder med noget ubehageligt. Hvad gør man?! For de skal jo børstes...
På forhånd tak - igen:-)
Med venlig hilsen
Charlotte