Baby 10,5 måneder og skæren tænder

27. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Baby 10,5 måneder og skæren tænder

Kære Helen,

Sonia fik de to miderste tænder i undermunden da hun var 8 måneder. Så var der stille omkring hendes tænder indtil for ca. en uge siden, hvor begge fortænder og tænderne ved siden fortænderne pludselig begyndte at kigge frem. Inden da havde vi nydt et par uger med uafbrudt søvn fra kl. 23 til 6.00-6.30 - SÅ dejligt! Især efter en lang periode på over en måned, hvor Sonia vågnede hver halve til hele time HELE natten.

Med de nye tænder (og introduktionen af mme i grød?!) er Sonia så begyndt at vågne med gråd 1-3 gange om natten:-( Når jeg kommer ind på værelset ligger hun i sengen MED sutten i munden og græder eller klynker. Jeg nusser hende på ryggen og hænderne og hun falder ret hurtigt i søvn igen. Er det tænderne der gør ondt om natten?

Derudover er Sonia om dagen begyndt at gnide de nye tænder i under- og overmund mod hinanden og det lyder ganske forfærdeligt! ...

Annonce

... Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg siger forfærdet "nej!" til hende, men hun fortsætter ufortrødent... Er det bare fordi det er en helt ny fornemmelse i munden, og går det over af sig selv?

Endelig har Sonia været ret glad for at få børstet tænder - altså indtil de nye tænder kom frem. Nu skal hun bare se tandbørsten, så begynder hun at græde og vride sig - og munden bliver lukket med det samme. Jeg prøver at gøre en leg ud af det og børste lidt på mine egne tænder for at vise hende at det ikke er så slemt, men selv om hun så også åbner munden er det kun kort - så lukker hun igen. Jeg må så åbne munden på hende og hurtigt, men blidt selvfølgelig, give tænderne en tur, men det holder hårdt. Jeg er lidt bange for at hun kommer til at associere dét at få børstet tænder med noget ubehageligt. Hvad gør man?! For de skal jo børstes...

På forhånd tak - igen:-)

Med venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.