Brev:
Må man gå fra sovende barn
17. april 2017
Alder:
8 mdr.
Må man gå fra sovende barn
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig i det jeg var i tvivl om hvorvidt jeg bør vække min datter inden jeg går om morgenen eller under middagsluren i barnevogn eller om jeg roligt kan lade hende sove videre sammen med far, som har barsel, og liste afsted uden at sige farvel. Og jeg er stadig i tvivl, dels fordi det føles lidt forkert nede i maven, dels fordi jeg har læst i en anden af dine bøger (Ha' en god dag skat"), at man aldrig skal gå fra et barn uden at sige farvel. Der er et eksempel med en mor, der tager på vaskeri uden at sige farvel til sit barn, hvor barnet umiddelbart tror at moren er død og borte.... Og i din bog om søvn skriver du at man aldrig skal gå fra et slumrende barn?!
I dit tidligere svar til mig rådede du til, at jeg roligt kunne gå, idet far er der, men barnet i vaskeri eksemplet er jo også sammen med sin far? Jeg vil derfor høre om du ikke kan forklare hvad forskellen fra min situation til situationen for den anden familie er, set fra barnets synsvinkel, således jeg med ro i sindet omkring mit barns ve og vel, kan finde ud af om jeg må møde lidt senere end jeg egentlig ønsker, da jeg aller helst vil møde tidligt og tidligt hjem til min datter, eller om det er ok at gå mens hun sover.
Jeg starter deltid på arbejde den 10/5 (hvor mit barn er 9 mdr+1 uge) med 3 dage om ugen i maj og 2 i juni, hvorefter jeg returnerer fuldt ud pr. 1/7 og min datter starter i inst. Far har barsel når jeg er på job og omvendt. Min datter og hendes far har det dejligt sammen, hun er typisk ikke ked af det hvis jeg vinker farvel og går med hunden eller er ude at handle ind mens hun sover og kommer hjem efter hun er vågnet sammen med far.
Vi er hjemme hele april sammen alle sammen, hvilket ind til nu har haft ekstrem stor betydning for deres forhold og det er også først på det seneste at hun er ok med at jeg vinker farvel uden at blive ked, som vi har trænet 1 mdr. tid:-)
En sidste ting - Jeg går af og til ned om morgenen, så hun kan vågne op med far alene, også for at træne dette, men der er jeg jo i huset og kommer op når jeg kan høre dem.
Mange hilsner
Linda-Sophia