Faresignaler - motorisk udvikling

30. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Faresignaler - motorisk udvikling

Hej Helen

Jeg har lige læst en artikel om "faresignaler" ift babyers motoriske udvikling. Jeg har et par spørgsmål.

Vores søn på nu 5,5 måneder er stadig ikke glad for at ligge på maven. Han strækker ikke sine arme endnu. Han kan rulle fint fra mave til ryg - godt hjulpet af motivationen for at komme væk fra maven;) Han kan også med ganske lidt hjælpe rulle fra ryg til mave. Men hvor stort et problem er det, at han ikke vil ligge på maven?

Han har stadig gummiben, når vi holder ham oprejst. Dvs han er slet ...

Annonce

... ikke i gang med at hoppe osv.

Begge disse punkter står fremført som "faresignaler", og som noget, han burde kunne nu - så nu er jeg da lidt bekymret...

Hvad er konsekvensen/risikoen ved, at børn er lidt bagud motorisk? Er det tegn på noget alvorligt? Eller blot generelle milepæle, som visse børn afviger fra, uden at det i et større billede betyder noget?

Vi stimulerer ham med alle de lege, du og andre foreslår.

Han er glad og meget opmærksom, pludrer rigtig meget, sidder næsten selv.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2