Skyder ryg og er svær at tilfredsstille

28. marts 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skyder ryg og er svær at tilfredsstille

Hej Helen.

Tak for brugbart svar vedr. mad- og putterutiner :) Tror du redder en masse mødre (især førstegangs som mig) fra en frygtelig masse bekymringer!

I forlængelse af dit svar kan jeg oplyse, at hun nu ikke rører flasken med mindre hun ligger på ryggen på sofaen eller i barnevognen - kun om natten og tidlig morgen kan vi give hende den uden brok. Hun får i gennemsnit kun 1/2 til 2/3 af hvad hun skal have (vejer 8kg) - jeg har også forsøgt mig med flaske før skemaden, med det har ingen effekt. Er det aldersvarende at de bliver lidt trodsig fsv. angår maden, eller er der noget jeg kan/skal gøre? Og hvor længe må dette stå på?

Derudover har jeg et spørgsmål vedr. hendes udvikling:
Hun har ved SP-besøgene altid kunne hvad hun skulle og mere til, og har altid været meget aktiv og observerende/nysgerrig. Hun bruger det meste af sin vågne tid på maven eller hos mig når vi hænger på hovedet, slår kolbøtter ...

Annonce

... el. lign. Jeg lokker hende dog også til at ligge lidt på ryggen, men vi synger og bevæger kroppen (hjulene på bussen mv.).

Men, hun er begyndt at skyde ryg/(skyde maven frem) når hun ligger på ryggen eller sidder i højstolen, ofte 4-5 gange lige i rap.... Derudover læner hun sig meget fremover når hun sidder hos os, og til siden med hovedet hvilende på skulderen når hun sidder i højstolen.

Er det noget jeg skal bekymre mig om? Og er der noget jeg kan gøre? (hun kan ikke sidde uden hjælp pt.).

Når man har et barn der "lærer" den fysiske udvikling på 2-3 dage og altid har været meget glad og livlig, er det svært at opleve at det nærmest står stille (med fx krybetræningen) og at hun ikke rigtig gider mine forsøg på at få hende til at grine eller spjætte med hele kroppen i begejstring som førhen :( Så vil bestemt give dig ret i at 6 mdrs alderen er en lidt svær tid.

På forhånd tak.

Den lykkelige hønemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder