Brev:
Baby tuder meget
22. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Baby tuder meget
Hej Helen
Tak for nogle gode svar omkring mad og søvn – dem har vi allerede gjort god brug af.
Som jeg skrev i brevet omkring søvn, så tuder vores datter på 5 – snart 6 månder – meget når hun skal sove. Vi prøver nu at ligge hende en smule senere, og gør det på nogenlunde samme tidspunkt hver dag, hvilket ser ud til at fungere, men der er stadig en del tuderi, selvom hun tydeligvis er træt og falder i søvn i ens arme efter måske 5 minutter.
I det hele taget tuder og brokker hun sig rigtig meget. Tuder når hun har leget 3-5 minutter med noget, græder hvis vi nærmer os soveværelset udenfor den periode hun skal sove i, græder når hun skal have overtøj på, hagesmæk osv.
Hun er også en meget opmærksom baby (noget alle kommenterer), og lægger mærke til alt. Kan fx næsten ikke spise hvis der er andre mennesker, kigger undrende hvis vi har rykket en lampe på hendes værelse, og vil i det hele taget gerne ting skal foregå på en bestemt måde. Hun er også meget urolig i sin krop – skal altid pille i noget mm.
Min mand er selvstændig og vi går derfor begge to hjemme med hende, og der har derfor lige fra start altid været en ”frisk” forælder, der kunne lege med hende/ holde mens den anden lavede flaske osv. Bliver hun forvent, når der altid står en forælder klar til at tage over med frisk energi, og har hun allerede fået det som vane, siden hun ikke er god til at ligge selv?
Det er sådan, at vi næsten ikke når noget, selvom vi endda er to, der er hjemme. (Vi kan ikke engang spise aftensmad sammen). Hun er meget dårlig til at ligge og lege for sig selv - altså ikke ligge alene i et rum, men hvor man er samme sted som hende og lige laver noget andet end at lege med hende – hun kan måske ligge 3-5 minutter uden at tude. Flere af mine veninder kommenterer på det og siger: ”I skal da ikke lege med hende hele tiden, hun skal da bare kunne ligge selv, og være med der hvor I er.” Men så bliver hun mega sur og skælder ud eller tuder, og hvis hun først tuder kan man næsten ikke stoppe hende igen, uanset hvor meget man trøster og bærer rundt på hende. (det kan tage 45 minutter at få hende til at stoppe)
Bør/kan vi vende hende til at ligge lidt mere selv? Det vil helt sikker medføre at hun tuder noget…
Men hun tuder alligevel også hurtigt selvom vi leger med hende. Så prøver vi noget andet leg med hende, men tingene virker kun i kort tid, så tuder hun. Jeg føler lidt, at vi farer rundt fra aktivitet til aktivitet for at få hende til at holde op med at tude – noget mine veninder også har kommenteret, at de ikke mener, det er meningen man skal. Jeg har nærmest en plan for, at i første vågen periode er vi på værelset, i næste interval i stuen osv. osv.
På den ene side virker det som om, hun hurtigt keder sig, for hun er gladest hvis man fx laver noget lidt ”vildt” som tumlastik el.lign. Men jeg vil jo heller ikke overstimulere hende, så prøver at lave mere stille ting med hende også, hvor hun bare ligger på dynen og leger lidt selv/bliver nusset lidt, men der bliver hun hurtigt sur.
Har set du ved yngre babyer skrev, at de måske skulle lege 15 minutter og så ligge lidt selv 15 minutter, men nu er der jo ca. 2 timer mellem flasker og søvn der skal laves noget i ;-)
Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg er virkelig i tvivl om hvor meget man bør lege med en baby på 6 måneder i løbet af dagen? Og om det skal være nye lege/nye steder/ting ofte eller om det er bedre med lidt mindre stimulation? Og hvor meget skal hun kunne ligge selv?
Jeg prøver selvfølgelig også at komme ud og gå barnevognstur med hende, men kan næsten ikke nå at få tøj på/børste tænder, fordi hun så tuder. Igen mener mine veninder, at vi må kunne lære hende det, ved fx at lade hende tude 3 minutter el.lign. Er det ok at lade hende tude lidt der, så man kan nå det? Kan man ”opdrage” på en baby nu? Altså begynde at lære den gode vaner?
Med venlig hilsen
Maria