Ligger der mon noget bag min datters følsomhed og temperament

15. februar 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Ligger der mon noget bag min datters følsomhed og temperament

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi at jeg har en bekymring vedrørende min datter på 16 måneder, og om der evt. skulle ligge noget mere bag hendes følsomhed og temperament. Du har i et tidligere svar til mig, da min datter ikke var særlig gammel nævnt begrebet High need baby. Hun passede på alle punkter. Min tvivl går på, om hun bare er High need (selvom jeg ikke vil proppe hende i en kasse, hjælper det til at beskrive hendes væremåde), eller om der er noget såsom sanseintegrationsproblemer eller andet, som hun kunne få hjælp til. Min datter skal snart starte i vuggestue, og derfor tænker jeg ekstra meget over det. Jeg er meget nervøs for, hvordan det skal gå. Jeg vil på den ene side ikke sygeliggøre hende, og på den anden side er jeg bange for at gå glip af hjælp til hende.

For at beskrive min datter kort, så er hun en meget følsom pige med et stort temperament og viljestyrke. Hun har siden hun blev født haft meget svært ved det med søvnen. Hun kunne ikke ligges til at sove selv og ville kun sove på arm eller ammes i søvn både nat og dag. Hun er både svær at lægge til at sove og få til at blive i søvnen. Hun bliver hver aften lagt for sig selv i sin seng og taget over i vores seng første gang hun vågner efter, at jeg er gået i seng. Indtil for nylig vågnede hun mellem 5-10 gange om natten. Nu vågner hun mindre, fra jeg går i seng. Men hun har den seneste uge været umulig at få til at ligge i hendes seng om aftenen (ligesom da hun var helt lille). Hun skriger hver gang, at hun kommer ned i den og holder op og falder til ro, når hun bliver taget op.

Vi ved ikke, hvad vi skal gøre, for det står på flere timer til en af os til sidst ligger os med hende i vores seng, så falder hun i søvn, og efter noget tid kan vi evt. bære hende over i hendes egen seng. Om dagen sover hun lur i sengen med mig, hvor jeg ammer hende i søvn. Ellers er det med skrig til hun falder i søvn af udmattelse, og sådan kan hun blive ved længe. Hun sover kun omkring 30-60 min. lur om dagen for det meste.

Hun græd, indtil hun blev 1 år, hver gang jeg skiftede hendes ble (gør hun kun nogle gange nu). Hun græd også indtil, at hun blev 1 år, hver gang jeg skiftede hendes tøj (gør hun ikke mere). Hun græder stadig næsten hver gang, at jeg vasker hende efter måltider, hver gang jeg vasker hende i badet, og hvis jeg bruger bruseren. Hun græder ...

Annonce

... hver gang hun får børstet tænder. Derudover græd hun altid i barnevognen, og vi måtte til sidst opgive den på trods af stor kamp. Hun ville heller ikke sidde i klapvogn, før hun var 10-12 måneder. Nu går det meget godt.

Autostolen ville hun heller ikke sidde i, med mindre hun faldt i søvn. Det kan hun dog godt nu, hvor jeg kan sætte noget tegnefilm på til hende. Hun vil ikke have dyne på, bamse, nusseklud eller sut. Det er ikke bare lidt klynk hun kommer med, det er virkelig høj gråd. Hun bliver meget bange når fremmede som f.eks. lægen eller skoekspedient rør ved hende.

Hun er meget lydfølsom og bliver bange og græder, når man støvsuger, blender, folk griner højt og andre høje lyde. Det giver også problemer i forhold til søvnen, da hun vågner meget nemt. Hun er meget forsigtig i større forsamlinger. Til gymnastik vil hun helst gå over, hvor der ikke er andre børn og voksne, og hun trækker sig væk hver gang instruktøren nærmer sig. Når vi skal sidde i rundkreds og synge, bliver hun også meget ked af det og løber væk. Det er samme billede, når min mands store familie er på besøg ca. 1 gang i ugen. Hun trækker sig fra dem, og vil helst være hos os eller bliver helt hyperaktiv og farer rundt, og når nogle af dem nærmer sig hende løber hun væk. Hun kan dog også godt snakke med dem men helst på hendes eget initiativ men så kan hun også danse, grine osv. Samtidig er hun dog meget tryg ved min familie, men de er heller ikke så mange.

Derudover er min datter meget aktiv og har svært ved at sidde stille. Når jeg er der leger hun næsten aldrig selv, medmindre hun har fået nyt legetøj. Min mand oplever, at hun godt kan lege selv, når det bare er dem.

Alt det her er sikkert meget normalt. Det er bare det hele sammenlagt, der giver mig en bekymring. Og jeg synes hun er meget forskellig fra de andre børn i vores familie, hvor ingen reagerer så kraftigt som hende på så mange ting. Hun er dog også en meget glad pige med store smil og grin, meget selskabelig når hun er tryg. Når hun er glad, så er hun meget glad. Hun kører meget i ydrepunkterne.

Jeg tror ikke, at det har nogen betydning, men min datter er meget hypermobil. Hun lærte at gå for to måneder siden.

Det blev langt. Jeg glæder mig til at høre dine synspunkter, og det er dejligt lige at få vendt ens bekymringer. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder