Brev:
Mistrivsel i dagpleje
1. februar 2017
Alder:
23 mdr.
Mistrivsel i dagpleje
Kære Helen
Tak for gode og brugbare bøger og hjemmeside.
Jeg skriver til dig angående vores 23 mdr. gamle datters trivsel i dagplejen.
Vores datter begyndte i dagpleje, da hun var 14 mdr. gammel og har indtil for nyligt trivedes. Været glad ved aflevering og afhentning. Og talt positivt om dagplejeren og de andre børn hos dagplejeren.
Den seneste tid er vores datter dog begyndt at være ked af det næsten hele dagen i dagpleje og ved aflevering. Hun magter ikke kontakten med de andre børn og vil helst være tæt ved dagplejemoderen.
Vores største bekymring er dagplejerens håndtering af situationen. Hun siger "stop" eller "nu skal du altså holde op" i et bestemt toneleje, når hun græder længe eller over en småting. Jeg kan ikke holde ud, at vores datter skal skældes ud, hvis hun bliver ked af det, så jeg har holdt hende hjemme i nogle dage og besøgt dagplejemoderen med hende, så jeg kunne støtte min datter i de situationer, der var svære for hende.
Det gik faktisk godt, og jeg havde en god mavefornemmelse ved at sende hende i dagpleje igen. Men da hun kom tilbage var hun igen ked af det. Farmor passer hende de næste to dage.
Vores datter siger meget "xxxx er min" eller "min xxx", når de andre børn kommer for tæt på og selvfølgelig, når de tager hendes legetøj.
Jeg tolker det som om, at min datter forsøger at sige til de andre børn, at de skal lade hende være i fred og lade hende sidde selv. Men dagplejemoderen tolker det som om, at hun skal lære dit og mit.
Vi øver selvfølgelig med hende, at hun skal dele og, at de andre børn også må låne den osv. Det går rigtig fint hjemme og med andre børn.
En af pigerne i dagplejen er lidt voldsom og kan godt finde på at slå, skubbe osv. Vores datter er lille i fysikken.
Dagplejeren har sagt, at vores datter måske mangler modspil.
Når dagplejeren fortæller, at det hjælper at sige "stop" til vores datter, har jeg udtrykt, at det er imod min måde at opdrage på, da vores datter ikke skal føle, at det ikke er okay at være ked af det. Dagplejemoderen gør det dog stadig.
Der er sket en del forandring i dagplejen siden jul. Der er startet en ny pige på næsten samme alder som min datter og en anden pige, to børn, som vores datter var rigtig glad for, er begyndt i børnehave, der er begyndt en pige på 11 mdr. og om en uge begynder der en dreng på omkring et år.
Vores datter er en intelligent og følsom pige, som altid har været tryghedssøgende og reageret på uro og forandring. Hun har kunnet alle farverne siden jul, kan sætninger på op til fem ord, er meget opmærksom på detaljer i omgivelserne, god til at huske, spørger meget, udviser stor empati, kan godt lide nærkontakt of fysisk udfoldelse. Er en glad, fortællende og deltagende pige. De dage hun har været i dagpleje, har hun dog været mere ked af det og blevet meget nemt frustreret.
Det er meget frustrerende at have en pige, som ikke trives i dagpleje! Jeg har overvejet at flytte hende til en anden dagpleje med knapt så mange børn, hvor hun kan få den omsorg, vi mener, hun skal have, når hun er ked af det. Men vi er også bange for reaktionen ved at ødelægge den relation, hun trods alt har fået med dagplejeren.
Vi har også overvejet, om vores datter keder sig lidt. De er næsten aldrig ude i de kolde måneder og laver næsten aldrig kreative ting (tegner, maler, klistrer, samler blade, sten eller sanglege). De synger dog, inden de skal sove og er i legestue en gang om ugen. De er ofte indendørs og leger med de samme legesager.
Heldigvis har jeg et fleksibelt job, hvor jeg selv bestemmer, hvornår jeg arbejder. Det skal også siges, at jeg går på barsel om to måneder, hvor jeg overvejer at have min datter en del hjemme, hvis det er nødvendigt.
På forhånd tak for svar
Venlig hilsen
Et frustreret forældrepar