Vild dreng!?!

29. december 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Vild dreng!?!

Kære Helen.

Håber du kan give mig lidt råd. Jeg har gået og gruet for denne juleferie og den er desværre gået som jeg forventede 😢

Jeg har en dreng på 21 måneder, han er så sød og jeg elsker ham overalt på jorden, men han er ikke noget nemt barn, som helt lille havde han kolik og reflux og jeg synes det var svært at skabe god kontakt til ham, han ville ikke have øjenkontakt og var mere interesseret i ting og lys/lamper.

Idag er han en glad dreng og virker til at trives, men han er en vild dreng, en af dem som 'kravler på væggene' han er dygtig grov motorisk og elsker at udforske alt muligt. Tilgengæld sidder han ikke stille 1 minut ad gangen, men vælter rundt, hele tiden med nye ting. Gider ikke rigtig tegne, puslespil, billedbøger selvom jeg tit prøver. Kan nogen gange se en lille tegnefilm med ham på iPad og så er han væk igen. Jeg synes det er svært at skabe god kontakt til ham, ofte hvis jeg er alene med ham, sidder jeg bare og lægger vasketøj sammen mens han vælter rundt om ørene på mig, jeg prøver at snakkke til ham og virke interesseret i det han laver, men han har så travlt og det kan være svært. Sprogligt kan han måske ca. 15-20 ord.

Det virker som om andre har en meget bedre kontakt til ham. I dagplejen har han lavet juledekoration og hjulpet med at bage småkager og hos farmor siger hun altid, at de har hygget sig og siddet og leget, grinet og pjattet, men lige så snart jeg kommer er det ligesom om verden vælter for ham, dagplejemor har også bemærket, at han 'hysser' meget mere når jeg eller hans far er der. Når far passer ham går det også ok, men det er ligesom om, at når jeg er der kokser ...

Annonce

... han rundt.

Jeg synes også vi har enormt mange konflikter med ham, hvis han fx kravler op på køkkenbordet via en stol, pjasker vand over det hele, banker ting ind i fjernsynet, roder med stikkontakter osv. Først siger vi stop/nej og når han så fortsætter (gør han som regel) går vi hen og fjerner ham og så bliver han meget vred, skriger og græder og bliver helt stiv, han har meget temperament og det kan være hårdt at have 7-8 konflikter med ham på 1-2 timer. Ofte er det i 'ulvetimen' det kokser helt. Han vil helst lege med vores ting, mens hans eget legetøj ikke interesserer ham så længe ad gangen.

Efterhånden gruer jeg for at passe ham alene fordi jeg synes, det er så hårdt, jeg er nok ikke verdensmester i små børn, jeg synes det er lidt sjovere når de bliver lidt ældre og man kan snakke med dem og lave nogle ting sammen fx biografen osv. Jeg bliver også let lidt stresset når det hele kokser omkring mig. Men nu skal det ikke lyder som om jeg ikke gider vores dreng eller sidder med næsen nede i en telefon når jeg er sammen med ham, jeg prøver virkelig at gøre mit bedste, være nærværende, snakke med ham osv.

Til foråret skal vores dreng være storebror (det kom som en meget stor overraskelse da vi kæmpede i årevis for at blive gravide med vores dreng) og jeg er meget spændt på hvordan vi overlever, vores dreng virker rigtig glad for babyer, men jeg tror det bliver meget hårdt når vores dreng er så stort et arbejde samtidigt.

Håber du har et par råd til hvordan det kan komme til at køre bedre så jeg ikke skal gå og glæde mig til at komme på arbejde igen når jeg har juleferie med min dreng ;-)

Mange hilsner
Molly

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor