Brev:
Slår sig selv - 18 mdr.
20. december 2015
Alder:
18 mdr.
Slår sig selv - 18 mdr.
Hej Helen.
Vores datter på 1 1/2 år slå nogle gange sig selv i hovedet. Det sker ikke nødvendigvis hver dag, men ofte. Hvis hun gør et eller andet i en lidt protest eller frustrationslignende tilstand; vælter koppen med vilje eller gør noget, hvor vi siger nej, så slår hun sig selv med flad hånd. Jeg har nogle gange tænkt, at det kan virke som om, at hun for at komme skæld ud i forvejen eller vende vores fokus på nej til omsorg, gør det..... Men vi skælder bare ikke sådan rigtigt ud. Vi siger nej og prøver at sige hvad vi vil have hende til ("lad koppen stå, hvis du er færdig").
Når hun slår sig selv, siger vi "nej nej, ikke slå" - indtil videre har det været i et såså-tonefald, men det afhjælper ikke rigtigt og vi har talt om, om vi skal markere det lidt mere?
Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt at gøre, men kan forstå at det er ubehageligt at få et nej og det er en følelse som ikke er rar at være i ret længe. Synes egentligt bare at vi hurtigt efter nej'et siger "men vi er gode venner". Er vi helt galt på den....
Håber du har et godt råd, for jeg vil gerne hjælpe hende lidt væk fra den strategi.....
Med venlig hilsen
Line