Grædende børn ved aflevering i institution

30. oktober 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Grædende børn ved aflevering i institution

Hej Helen,

Måske et lidt bredt spørgsmål.

Hvorfor græder nogle børn ved næsten hver aflevering i vuggestue og som fortsætter når de starter i børnehave? Og nogle siger ik en dyt?

Nogle hulker måske bare lidt. Hvor andre græder voldsomt og prøver at vriste sig fri fra pædagogen?

Her er det desværre sidst nævnte vi oplever meget meget tit. Lige fra vuggestue til børnehave som han startede i for en måned siden.

Han har rigtig svært ved at føle sig tryg ved pædagogerne. Eller, det virker ihvertfald sådan. Han bruger meget lang tid på at se dem an og "acceptere" dem og finder som regel kun én som han er 100 % tryg ved fra start. Også er der ballade når vedkommende holder fri eller er syg. Det er oftes mænd han bliver super tryg ved fra start. Kvinderne er han slet ikke meget for. Kun det sidste halve år han gik i vuggestue gik det okay, og han virkede tryg ved de fleste.

Han vil aldrig afleveres, men har heller aldrig travlt med at sku med hjem når man kommer for at hente. Han har ellers fået sig en bedste ven i børnehaven :) Og de er næsten ...

Annonce

... uadskillelige, siger pædagogerne.

Men hvorfor har han det SÅ svært med skiftet mellem mor og institution? Jeg går nu hjemme på barsel med lillebror og selvfølgelig spiller det ind. Men det gjorde jeg jo ikke for bare 8 mdr siden, hvor det stadig var lige så slemt for ham at sige farvel? Han har korte dage på ca 5-6 timer. Giver ham engang i mellem en fri dag hjemme sammen med mig og lillebror.

De siger han trives, leger med alle børnene, snakker med dem osv. Så jeg tror jo ikke han er ked af at være der. Han har krudt i måsen, der er fuld fart på og når vi er hjemme snakker han kun positivt om børnehaven og hvad han laver dernede osv.

Er der virkelig aldrig en ende på disse triste afleveringer? Jeg synes jo jeg møder ham, sætter mig ind i hans følelser omkring det, jeg siger at jeg forstår at han synes det er svært og at jeg også synes det er svært og fortæller ham om alt det han skal opleve i børnehaven og at jeg glæder mig til at komme og hente ham når han har sovet til middag.

Tak for din dejlige brevkasse, og dine altid brugbare svar.

Kærlig hilsen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder